Tuesday, May 7, 2013

1. PENGENALAN PPU ASAS / SISTEM PENYEJUKAN

1.ISI KANDUNG


1.1 SEJARAH PENYEJUKAN (HISTORY OF REFRIGERATION)

          Sistem penyejukan dan penyaman udara adalah satu sistem yang sangat penting kepada manusia pada masa kini. Terdapat berbagai-bagai jenis dan model direka untuk memenuhi permintaan pengguna. Seawal kehidupan manusia, manusia mengenali bahawa bahan sejuk adalah suatu medium yang sesuai digunakan untuk memindahkan haba. Oleh itu salji dan ais adalah diperlukan untuk tujuan pemindahan haba tersebut. Salji digunakan untuk menyimpan daging dan sebagainya supaya tahan lebih lama.

          Orang China mempelajari bagaimana ketulan ais batu ini boleh menyegarkan minuman . Mereka memotong beberapa ketulan ais batu di dalam tasik semasa musim sejuk dan disimpan dan dijual dalam musim panas. Mengikut sejarah juga ,orang China adalah manusia yang pertama memperkenalkan minuman yang dicampurkan dengan ais dan ia menjadikan minuman lebih sejuk dan lebih sedap untuk di minum. Orang – orang Greek dan Roman mempergunakan hamba abdi untuk membawa salji dari pergunungan dan disimpan ditempat yang dikhaskan berbentuk seperti kun untuk tujuan menyejukan makanan.

          Bagitu juga dikalangan penduduk Egypt mendapati bahawa air yang disimpan didalam tempayan yang diperbuat daripada tanah lebih sejuk daripada air yang disimpan ditempat lain. Tempayan yang berisi air tadi disimpan diatas bumbung disebelah matahari jatuh . Apabila malam, suhu bertukar menjadi sejuk . Ini menyebabkan suasana sekeliling bertukar menjadi lembab. Kelembapan akan mempengaruhi suhu air dan tempayan. Dalam masa yang sama proses “Evaporation” ( Pemeluwapan) berlaku dan menyebabkan air berubah sifat menjadi sejuk.

PPU ASAS

1.1.1 SEJARAH PEMBANGUNAN SISTEM PENYEJUKAN (REFRIGERATION)

          Sejarah pembangunan sistem penyejukan bermula disekitar tahun 1626 dimana Francis Bacon adakah manusia pertama yang memikirkan bahawa sistem penyejukan adalah sangat penting untuk menyimpan makanan. Beliau telah membuat satu penyelidikan dengan menyimpan daging ayam didalam satu tempat khas yang diisi dengan salji.Belaiu telah mendapati bahawa daging ayam yang disimpan didalam tempat yang diisi dengan salji dapat mengawal pembiakan bakteria.
          Selepas penemuan yang pertama oleh Francis Bacon pada tahun 1626 dengan menggunakan salji, pada tahun 1834 terciptalah reka bentuk mesin refrigeration yang pertama. Reka bentuk sistem penyejukan yang pertama ini telah ditemui selepas 208 tahun berlalu.Tujuh Belas tahun (17) kemudian, dalam tahun 1851 Dr. John Gorerie of Apalachicola dari Florida telah dianugerahkan sebagai pereka perubahan dan pembuatan ais, Unit buatan beliau digunakan di United States Marine Hospital di Apalachicola ,untuk tujuan perubatan.
          Pada tahun ,1910 Sear Reback And Company telah berjaya mencipta Domestik Refrigerator yang pertama.Domestik Refrigerator ini mampu menghasilkan 25 pound ( 11-34 kg ) ais ,tetapi mesin ini hanya boleh digunakan dalam masa yang singkat sahaja.
          J.L Larsen telah mengeluarkan peti sejuk yang pertama pada tahun 1913 yang dijalankan secara manual. Namun begitu penggunaannya tidak begitu meluas. Pada tahun 1918 sebuah syarikat yang terkenal Kalvinator Company telah berjaya menghasilkan peti sejuk yang pertama yang berkerja secara automatik . Ini membuka lembaran baru dalam menghasilkan produk peti sejuk. Bermula dari penemuan yang pertama inilah sehingga tahun 1920 sebanyak 200 buah peti sejuk telah berjaya dijual oleh syarikat tersebut. Pada tahun 1926 , peti sejuk yang pertama menggunakan seal hermatik compressor telah dikeluarkan . Peti sejuk yang menggunakan Seal Hermatik Compressor ini telah dikeluarkan oleh syarikat General Electric.Tidak lama kemudian Syarikat Elexrtolux pula memperkenalkan Automatic Absobtion Unit. Dalam jangka masa yang agak lama iaitu lebih kurang 300 tahun, maka wujudlah sebuah unit penyejukan yang mana sampai kehari ini ia digunakan dengan secara meluas. Suatu ketika dulu sistem penyejukan hanya digunakan oleh golongan atasan sahaja. Tapi masa kini, ia merupakan keperluan asas tidak kira golongan sederhana atau golongan atasan. 

1.2 PENGENALAN KEPADA SISTEM PENYEJUKAN          
          Sistem penyejukkan didefnisikan sebagai proses pemindahan haba dari satu tempat yang tidak diperlukan kesatu tempat yang memerlukan. Haba yang tidak diperlukan pada suatu tempat, ruang ataupun bahan perlulah dipindahkan untuk menjadikan sesuatu tempat, ruang ataupun bahan menjadi sejuk atau nyaman. Proses ini dipanggil “refrigerated cordinarily (hukum penyejukan ) dimana haba akan dipindahkan dari tempat yang panas ketempat yang sejuk.
          Refrigeration ditakrifkan sebagai satu proses menjadikan sesuatu itu sejuk. Manakala sejuk pula boleh ditakrifkan sebagai suatu keadaan tanpa haba. Oleh sebab itu, refrigeration ialah proses pemindahan atau pembuangan haba dari satu bahan samada pepejal , cecair, mahupun gas.

1.2.1 APA ITU HABA ? 
Haba ialah suatu bentuk tenaga yang tidak boleh dimusnahkan tetapi ia boleh dipindahkan dari satu tempat ke suatu tempat yang lain. Haba berpindah dari suhu yang tinggi kesuhu yang rendah. Haba dapat dipindahkan melalui tiga cara iaitu pengaliran, perolakan dan sinaran.

1.2.2 HABA 
Haba ialah sejenis tenaga yang tidak dapat dibentuk atau dimusnahkan. Haba  dapat diperolehi dengan menukarkansatu tenaga kepada satu tenaga yang lain. Haba  boleh dibahagikankepada beberapa kelas, iaitu haba eletrik, haba mekanik, haba  nukleus, haba suria dan haba kimia.

Contoh:
a. Tenaga elektrik ditukarkankepada tenaga mekanik atau tenaga sawat bagi menggerakkan ‘compressor’.  
b. Tenaga suria boleh menjalankan sistem penyaman udara suria.  
c. Tenaga mekanik boleh menjalankan sistem penyaman udara kendaraan. Haba berpindah dari satu tempat kesatu tempat atau dari satu bahan kesatu bahan lain melalui berbagai-bagai cara. Proses pemindahan haba berlaku dari suhu yang tinggi kesuhu yang rendah dan berhenti apabila suhu kedua-duanya seimbang.
Cara haba berpindah.  
a) Pengaliran  
b) Olakan.
c) Sinaran.

1.2.2.a Pengaliran 
          Haba berpindah dari satu benda atau bahan yang sama atau dua benda yang  bersentuhan. Contohnya: Plat keluli lembut yang dipanaskan dengan menggunakan  api kimpalan gas. Pada peringkat awalnya hanya tempat yang terkena api sahaja yang  akan panas. Tetapi lama kelamaankeseluruh plat tersebut akan menjadi panas.
ppu asas

1.2.2.b Olakan
         Olakan adalah pergerakan molekul-molekul apabila menyerab haba. Molikul-molikul  yang dipanaskan akan mengembang dan lebih ringan daripada molikul sejuk. Apabila  berkeadaan ringan molikul itu akan naik dan apabila berat, molikul itu akan tinggal  dibawah. Olakan berlaku apabila cecir atau gas dipanaskan atau disejukan.

1.2.2.c Sinaran 
          Sinaran adalah proses pemindahan haba secara terus tanpa melalui perantaraan dari  bahan bersuhu tinggi kepada bahan bersuhu rendah melalui ruang udara yang kosong.  Contohnya : sinaran cahaya matahari yang memancarkan kebumi. Bahan-bahan yang  terdedah kepada cahaya matahari akan menjadi panas. Adakalanya bahan yang  terkena cahaya matahari ini akan terbakar.

1.2.3 Unit-unit ukuran haba.

a)  Unit imperial, yang menggunakan sukatan unit haba British (‘BTU’)
b)  Unit metrik, yang menggunakan sukatan dalam unit kalori dan joule.

1.2.3.1 Unit Haba British (British Thermal Unit) 
         Unit ini lebih dikenali dengan ‘BTU’. Berat dikira dalam sebutan paun dan suhu  disukat dengan darjah Fahrenheit. Btu bermaksud jumlah kandungan haba yang  diperlukan bagi menaikkan suhu 1 lb air pada 1°F.

1.2.3.2 Unit Metrik 
          Unit metrik terdiri dari dua ukuran, iaitu unit kalori dan unit joule. Dalam unit kalori,  berat dikira dalam gram atau kilogram. Suhu pula disukat dalam darjah Centigrade. Gram kalori bermaksud 1 gram air memerlukan kandungan haba 1 gram-kalori untuk  menaikkan suhu sebanyak 1°C.  Berat unit joule dikira dalam gram atau kilogram. Suhu pula disukat dalam darjah  centigrade. Kilojoule bermaksud 1 kilogram air memerlikan kandungan haba 4.187  KJ untuk menaikan suhu sebanyak 1°C.

PERSAMAAN :

746 WATT = 1 KUASA KUDA
1 K.K = 0.746 KILOWATT
1 Kw = 1.34 KUASA KUDA.

Pertukaran ‘Btu’ , Kalori dan Joule

1 ‘ Btu ’ = 252 kalori
1 ‘ Btu ‘ = 0.252 Kilokalori.


2. JENIS- JENIS AIR COND

SISTEM PENYAMANAN UDARA

JENIS-JENIS SISTEM PENYAMANAN UDARA

          Terdapat berbagai-bagai jenis sistem penyamanan udara yang digunakan di  negara kita, sama ada jenis domestik atau komersial . Bab ini diterangkan sistem  penyamanan udara komersial dan domestik yang merupakan asas dalam teknologi  sistem penyamanan udara.

Sistem penyamanan udara terbahagi kepada empat bahagian:

1. Sistem penyamanan udara unit tingkap ( Window unit )
2. Sistem penyamanan udara unit pisah ( Split unit )
3. Sistem penyamanan udara unit pisah berbilang ( Multi split unit )
4. Sistem penyamanan udara unit bungkus / kemas siap ( Package unit )
5. Sistem penyamanan udara unit komersial ( Perdagangan )

2.1. Sistem Penyamanan Udara Unit Tingkap
          Unit tingkap atau bilik direka bentuk untuk penyamanan udara bagi sesebuah  bilik. Keupayaan sesuatu unit bergantung pada luas bilik. Bilik yang luas  memerlukan unit yang berkeupayaan tinggi jika dibandingkan dengan bilik yang  kecil. Walau bagaimana pun jika sesebuah unit yang berkeupayaan tinggi hendak  digunakan lebih daripada sebuah bilik, penyusunan bilik hendaklah ditetapkan supaya  dapat mewujudkan pengaliran udara yang baik. Untuk mendapatkan keselesaan dan  untuk memudahkan pengawalan suhu dicadangkan supaya sebuah bilik menggunakan  sebuah unit tingkap yang bersesuaian dengan keupayaannya. 
Kebaikan sistem penyamanan udara unit tingkap:
(i)  Sebuah bilik menggunakan sebuah unit penyamanan udara yang mengawal
     suhu secara berasingan.
(ii) Salur udara tidak diperlukan, ini dapat menjimatkan perbelanjaan yang
     banyak.
PPU ASAS

(iii) Kerja-kerja pemaipan air tidak diperlukan.
(iv) Pemasangan adalah mudah tetapi pemasangan ini tidak boleh diubahubah
     (kekal).
     Keburukan sistem penyamanan udara unit tingkap:

(i)  Memerlukan ruang tertentu pada sesebuah tingkap.
(ii) Kuantiti udara biasanya ditetapkan oleh pengeluar.
(iii) Selalunya unit ini dipasangkan didinding, kadang-kala dinding terpaksa
      dipecahkan.
(iv) Sekiranya berlaku kerosakan, sukar untuk menurunkan unit tersebut kebawah berseorangan.
PPU ASAS
PENDIDIKAN PENYAMAN UDARA

         Bagaimanapun dewasa ini unit tingkap begitu popular digunakan di rumah-rumah dan di pejabat-pejabat yang mempunyai ruangan yang kecil



PPU ASAS

2.2. Penyamanan Udara Unit Terpisah 
          Unit terpisah (split unit) adalah sistem penyamanan udara yang berasingan  unit penyejatan dan pemeluwapan. Unit ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu unit  dalam dan unit luar. Unit dalam terdiri daripada penyejat dan kipas penyejat. Unit luar  pula terdiri daripada pemeluwap, pemaipan, kipas pemeluwap serta alat tambah lain  yang dipasangkan setempat. Kedua-dua unit dalam dan luar dipasangkan berasingan.  Unit dalam dipasangkan di dalam bilik yang hendak dinyamankan sementara unit luar  dipasangkan di luar bilik.

Terdapat tiga jenis reka bentuk unit terpisah:
(i)   Lekapan dinding.
(ii)  Lekapan lantai.
(iii) Gantungan siling.


PENDIDIKAN PENYAMAN UDARA
PENDIDIKAN PENYAMAN UDARA

          Ketiga-tiga reka bentuk unit terpisah ini semakin popular digunakan dewasa

ini kerana :

(i)  Pemasangannya lebih mudah dan cepat.
(ii) Tidak perlu menebuk dinding atau tingkap untuk pemasangan, hanya
     sekadar menebuk lubang bergaris pusat 5cm hingga 6cm.
(iii) Unit dalam tidak mengeluarkan bunyi bising semasa beroperasi.
     Kedudukankedua-dua unit dalam dan unit luar boleh diubah-ubah
     mengikut kehendak pengguna.
(v) Kadar penyejukan dan penyerapan haba lebih tinggi daripada unit tingkap.

          Sungguhpun harga sistem penyamanan udara unit terpisah lebih tinggi daripada unit  tingkap, sistem tersebut lebih digemari oleh para pengguna yang mementingkan  konsep keselesaan, sunyi dan daya penyerapan haba yang baik.
 2.3. Pemaipan unit luar dan unit dalam 
          Untuk melengkapkan pemaipan unit luar dan unit dalam. Unit luar dan unit  dalam dihubungkan melalui paip cecair dan paip gas kedua-dua unit. Untuk  menyambungkannya, lubang bergaris pusat 5cm hingga 6cm diperlukan.


PENDIDIKAN PENYAMAN UDARA
PENDIDIKAN PENYAMAN UDARA
 
          Pada amnya unit luar sudah dicaskan dengan bahan pendingin yang cukup  untuk kitarannya. Oleh itu sistem tidak perlu dicas lagi semasa kerja-kerja  pemasangan kecuali melakukan sedikit pembersihan (purging) pada unit dalam untuk  menyambungkannya dengan unit luar. Berbanding dengan unit tingkap, pemasangan  unit terpisah memerlukan masa yang agak panjang untuk menebuk dinding atau  tingkap.

2.4. Penyamanan Udara Unit Terpisah Berbilang 
          Penyamanan udara unit terpisah berbilang (multi split unit) mempunyai satu  unit luar dan beberapa unit dalam. Biasanya unit dalam yang digunakan ialah dua unit  dan tidak melebihi tiga unit. Unit dalam yang digunakan boleh didapati daripada  ketiga-tiga reka bentuk unit terpisah mengikut citarasa pengguna. Unit terpisah  berbilang ini digunakan pada kediaman atau pejabat yang mempunyai bilik yang  banyak. Unit terpisah berbilang mempunyai beberapa kebaikan walaupun harganya  tinggi. Di samping itu ia lebih menguntungkan untuk jangka masa yang panjang.
PENDIDIKAN PENYAMAN UDARA


2.5. Kebaikan unit terpisah berbilang
(i) Satu pemampat boleh digunakan untuk dua atau tiga penyejat.
(ii) Pemasangan lebih mudah jika dibandingkan dengan pemasangan unit tingkap.
(iii) Kos penggunaan kuasa elektrik lebih rendah Sistem pemaipan unit ini tidak jauh bezanva daripada unit terpisah kecuali unit luarnya disambungkan dengan dua atau tiga unit dalam . Unit Iuarnva pula mestilah berkeupayaan untuk memampat dan menyingkirkan haba dan dua atau tiga penyejat. Oleh itu, banyak alat tambah digunakan, seperti subakumulator, injap solenoid, pengatur tekanan rendah, pemindah haba,dan penerima.Tujuannya ialah untuk meninggikan keupayaan dan sebagai langkah keselamatan untuk menjaga unit tersebut

2.6. Basic Component Air Cond
1. Evaporator ( dipanggil juga Penyejat )
2. Condesor ( dipanggil juga Pemelupwapan )
3. Compressor
4. Capillary Tiub
PENDIDIKAN PENYAMAN UDARA




PPU ASAS


PPU ASAS
PPU ASAS
PPU ASAS
PPU ASAS
PENDIDIKAN PENYAMAN UDARA  

3. GAS BAHAN PENDINGIN

TUJUAN:

          Kertas penerangan ini menerangkan kepada pelatih-pelatih tentang bahan  pendingin, sifat-sifat serta langkah-langkah keselamatan mengendalikan bahan  pendingin.

PENERANGAN:
          Haba disingkirkan dari sistem penyejukan oleh bahan pendingin. Setiap  cecair yang mempunyai takat didih hampir dengan ttakat beku air boleh dijadikan  bahan pendingin. Walau badaimanapun, bahan pendingin yang baik tidak semestinya  mempunyai suhu takat didih yang rendah.
           Bahan dingin yang baik mestilah mempunyai ciri-ciri sperti iaitu tidak  beracun, tidak mudah meletup dan tidak kakis kepada komponen. Selain itu, kualitikualiti  lain seperti kesan-kesan bahan pendingin pada haba dan suhu, isipadu dan  ketumpatan, tekanan, sifat-sifat kimia dan fizikal bahan pendingin mestilah  diambilkira juga.

3.1. Sifat-Sifat Bahan Pendingin Yang Baik 
          Fungsi bahan pendingin ialah untuk menyerap haba. Cecair bahan  pendingin yang berada di penyejat akan bertukar menjadi gas dan menyingkirkan  haba ini di peluwap. Di pemeluwap,gas bahan pendingin bertukar menjadi cecair.  Bahan pendingin yang baik mestilah mempunyai sifat-sifat seperti berikut:

a) Kesan pada haba dan suhu;
  1. Haba pendam pewapan bahan pendingin mestilah tinggi. Ini membolehkan kuantiti bahan pendingin yang sedikit menyerap haba dengan banyak.
  2. Takat beku bahan pendingin mestilah rendah daripada suhu yang terdapat dimana-mana bahagian dalam sistem itu. Jika ini tidak diambil kira, bahan pendingin mungkin membeku di penyejat dan menyebabkan sistem tidak dapat bekerja dengan sempurna.
b) Ketumpatan isipadu bahan pendingin;
  1. Ketumpatan bahan pendingin hendahlah tinggi. Saluran cecair yang kecil boleh digunakan.
  2. Isipadu wap bahan pendingin mestilah sekecil mungkin. Inimembolehkan penggunaan saluran sedutan dan singkiran yang kecil. Hal ini dapat menjimatkan perbelanjaan ke atas komponenkomponen.

c) Kesan tekanan kepada bahan pendingin;
  1. Perbezaan tekanan bahan pendingin pada bahagian tinggi dan rendah seboleh-bolehnya hendaklah rendah.
  2. Apabila tekanan pemeluwap rendah, alat-alat yang ringin dapat di gunakan dan kebocoran dapat dielakan. 
d) Sifat-sifat kimia bahan pendingin;
  1. Mestilah tahan pada suhu dan tekanan operasi yang terdapat pada sistem tanpa berubah sifatnya.
  2. Tidak mudah terbakar dan meletup, sama ada dalam bentuk gas atau cecair semasa bercampur dengan minyak. 
  3. Tidak berkarat dan tidak bertindakbalas terhadap alat-alat sistem. 
  4. Tidak beracun dan memberi kesan sampingan kepada hidup-hidupan separti manusia, tumbuhan dan binatang.
e) Sifat-sifat bahan pendingin;
          1. Tidak mudah terbakar.
          2. Boleh larut dengan minyak supaya pelinciranberkesan.
          3. Tidak berbahaya apbila yindak balas dengan minyak walaupun
             dengan kehadiran kelembapan.
          4. Mempunyai rintangan tinggi pada elektrik. Ini untuk mengelakkan
              pengaliran arus elektrik pada sistem.

f) Mengenal bahan pendingin dengan nombor 
Bahan pendingin dapat dikenali melalui nombor. Biasanya, nombor ini  bermula dengan R, bermaksud bahan pendingin. Bahan dingin yang biasa  digunakan dalam sistem penyejukan dan penyaman udara R-11, R12, R-22, R-  500, R-502, R-503, R504, R-717.

g) Kumpulan bahan pendingin;
          Bahan pendingin terbahagi kepada tiga kumpulan:
               • Kumpulan pertama – yang paling selamat digunakan
               • Kumpulan kedua - beracun dan sesetengahnya mudah terbakar.
               • Kumpulan ketiga - mudah terbakar.

3.2. Bahan Pendingin Kelas Pertama


a) R-11 Trikloromono Florometana CCI3F
b) R-12 Diklorodiflorometana CCI2F2
c) R-22 Monoflorodiflorometena CHCIF2
d) R-500 73.8% R-12 dan 26.2% R-152a CCI2F2/ CH3CHF2
e) R-502 48.8% dan 51.2% R-115 CHIF2/ CCIF2CF3
f) R-503 41.1% R-23 dan 59.9% R-13 CHF3/ CCIF3
g) R-504 48.2% R-32 dan 51.8% R-115 CH2 F2/ CF3 CCIF2
h) R-774 Karbon Dioksida CO2

          Bahan dingin yang biasa dan banyak digunakan dalam sistem penyejukan  dan penyamanan udara ialah R-12, R-22, R-11 dan R-502. Oleh itu, kertas penerangan  ini hanya memberikan penerangan tentang sifat-sifat bahan pendingin yang biasa  digunakan sahaja.

a)  R-12 Diklorodiflorometana CCI2F2
           R-12 ialah bahan pendingin yang paling biasa digunakan. Sifat-sifat ialah tidak  berbau, tidak berwarna dan mempunyai takat didih yang rendah iaitu –29.7°C pada tekanan atmosfera. Ini juga tidak berracun, tidak mengakis, tidak mengganggu keselesaan (irritating) dan tidak mudah terbakar. Bahan dingin ini stabil pada suhu yang tinggi sehingga 550°C. Suhu ini sangat sesuai untuk suhu operasi semua bahan mekanisme penyejukan dan pelinciran.

          Walaupun R-12 mempunyai haba pendam yang agak endah tetapi ia sesuai juga  digunakan pada sistem penyejukan yang kecil, biasanya R-12 digunakan pada  pemampat salingan putar dan empar.
          Tekanan R-12 pada suhu -15°C ialah 0.830 kg/cm3 dan pada suhu 30°C ialah 6.56  kg/cm3. Haba pendam suhu -15°C ialah 159 J/g.

Kebocoran R-12 boleh dikesan dengan menggunakan beberapa alat seperti lampu halida, pengesan elektronik dan buih sabun.

          Kandungan kelembapan R-12 sangat kritikal berbanding dengan R-22 dan R-502.  Larut dalam minyak hingga ke suhu -68°C bagi membolehkan melalui penyejat.  Bahan dingin R-12 akan terasing daripada minyak pada suhu -68°C ke bawah.  Oleh kerana suhu pendingin R-12 lebih berat, minyak akan terapung di atasnya.
          Sekarang terdapat bahan pendingin yang baru. Genetron 12/31 yang boleh  digunakan sebagai pengganti R-12 dan R-31. Nama kimia R-31 ialah  monoklorometana florometana. Kandungan kimianya ialah CCI2 F2 78% dan  CH2CIF 22%. Haba pendam pewapan dan tekanan bahagian tingginya agak tinggi  sedikit daripada R-12. Suhu kritikalnya ialah 1180 C

b) R-22 Monoklorodiflorometana CHCIF2
          R-22 biasa digunakan pada sistem penyejukan yang memerlukan suhu penyejat      yang rendah. Satu contoh ialah unit penyejukan pantas (fast freezing), diman suhu boleh mencapai –290 C ke –400C. Unit ini boleh digunakan juga pada sistem penyamanan uadar dan peti sejuk rumah. Pemampat-pemampat yang biasa digunakan bersama R-22 ialah pemampat salingan dan empar. Untuk mendapatkan suhu rendah (-400C) apabila menggunakan R-22, sistem tersebut mestilah beroperasi diatas paras tekanan atmosfera dan tidak di bawah tekanan tesebut.
Takat didih R-22 ialah -410C pada tekanan atmosfera. Haba pendamnya ialah  216J/ pada -150C. Tekanan bahagian tinggi pada 300C ialah 11.1kg/cm2. Tekanan  penyejat R-22 ialah 1.96 kg/cm2 pada -150C.


Oleh kerana R-22 bercampur dengan air, bahan pengering dalam kuantiti yang  banyak diperlukan untuk mengeringkannya. R-22 juga larut dalam minyak  hingga suhu yang rendah iaitu -90C. Walau bagaimanapun, R-22 masih kekal  berkeadaan bendalir untuk mengalir ke saluran sedutan hingga suhu -400C. Hal  ini demikian kerana minyak lebih ringan daripada bahan pendinginpada suhu ini  (-400C) dan ini menyebabkannya terapung.  Kebocoran R-22 dapat dikesan dengan menggunakan alat-alat seperti pengesan  kebocoran elektronik, buh sabun dan lampu halida.
c) R-11 Trikloromonoflorometana CCI3F
          R-11 biasanya digunakan sebagai bahan pencuci untuk mencuci bahagian dalam pemampat kecil semasa membaik pulih sistem. R-11 digunakan pada sistem yang pemampatnya telah terbakar atau sistem yang telah terbakar atau sistem yang dimasuki kelembapan. Membuang kelembapan dengan memasukkan R-11 boleh  memendekkan masa pengvaksi. R-11 adalah satu bahan pencuci yang paling baik untuk proses diatas. Bahan pendingin ini juga boleh digunakan pada sistem besar empar.

 R-11 mempunyai tekana rendah 609.6 mmHg pada suhu -150C dan tekanan tinggi

1.28 kg/cm2 mutlak pada suhu 30 0C. Haba pendamnya ialah 196 J/g pada suhu -
150C. Suhu takat didih pada tekanan atmosfera ialah 23.70C.

Kebocoran R-11 dapat dikesan dengan menggunakan lampu halida, pengesan
kebocoran elektronik dan buih sabun.

d) Campuran azeotropik
    Bahan pendingin Azeotropik ialah campuran cecair bahan pendingin didih
    maksimum dan minimum. Walau bagaimanapun campuran ini dianggap sebagai
    satu jenis bahan pendingin.

Campuran Azeotropik biasa digunakan bersama pemampat salingan.

e) R-502 (R-22+ R-115) CHCIF2CF3
    Bahan pendingin R-502 ialah campuran 48.8% R-22 dan 51.2% R-115. R-502
    tidak mudah terbakar, berkarat atau beracun. Sesuai untuk sistem sederhana dan
    rendah yang bersuhu diantara –180C hingga –510C.

Kegunaan R-502 pada sistem sederhana dan suhu rendah seperti:
1. peyimpan aiskrim.
2. Tempat papar makanan sejuk beku.
3. Tempat simpanan sejuk beku.
4. Loji pemprosessan makanan sejuk beku
5. Digunakan dengan pemampat salingan.

Sifat-sifat R-502 :
1. Titik didihnya ialah –460C pada tekanan atmosfera.

Tekanan tinggi ialah 12.31 kg/cm2 pada suhu 300 C. Tekanan penyejatnya
ialah 2.53 kg/cm2 pada suhu –150C. Haba pendamnya pada suhu –
29.120C ialah 168.9 J/g.

Kebaikkan menggunakan R-502:
1. Tekanan dan suhu pemeluwapnya rendah dan ini memanjangkan hayat
    injap pemampat dan bahagian-bahagian yang lain.
2. Kelikatan minyaknya yang tinggi membolehkan pelinciran lebih mudah
   pada suhu pemeluwap yang rendah. Kebocoran dapat dikesan dengan
   menggunakan pengesan elektronik, buih sabun dan lampu halida.

3.3. Bahan Pendingin Kumpulan KeduaBahan pendingin kumpulan ini bersifat toksik, agak mudah tebakar dan mengganggu
keselesaan manusia jika tersedut. Diantara bahan pendingin kumpulan ini
termasuklah:

a) R-40 metil klorida CH3CI
b) R-160 etil klorida C2H5CI
c) R-611 metil formata C2H4O2
d) R-717 ammonia NH3
e) R-764 sulfur dioksida SO2
f) R-1130 dikloroetilena C2H2CI2

3.4. Bahan Pendingin Kumpulam KetigaBahan pendingin ini mudah terbakar apabila bercampur dengan udara dan tidak
digunakan lagi. Bahan pendingin kumpulan ini adalah seperti berikut:
a) R-290 propana C3H3
b) R-600 butana C4H10
c) R-170 etana C2H6

Kod Warna Bagi Selinder Bahan Pendingin

No Bahan Pendingin                 Kod Warna Selinder
          R11                                          Jingga
          R12                                         Putih
          R134a                                     Biru Muda
          R22                                         Hujau
          R404                                       Oren
Gambarajah sebanar / click untuk membesarkan gambar



Jadual dibawah menunjukkan kegunaan bahan pendingin. Sejenis bahan pendingin
dapat digunakan untuk beberapa kegunaan. Sebahagian daripadajenis bahan pendingin
hanya disyorkan untuk beberapa jenis pemampat.




Biasanya sesuatu sistem bahan pendingin ditentukan oleh pembuatnya. Perkaraperkara
yang perlu diambil kira sebelum memilh bahan pendingin ialah:
a. Takat didih bahan dingin. Ini adalah untuk menentukan keupayaan sistem
    pendingin tersebut.
b. Isipadu wap bahan pendingin yang dianjakkan untuk memperoleh penyejukan
    yang diperlukan.
c. Haba pendamnya.
d. Suhu pengendalianyang diperlukan.
e. Saiz alat kelengkapan.
Jadual dibawah menunjukkan kegunaan bahan pendingin mengikut kesesuaian
pemampat;

Bahan Pendingin                Jenis Pemampat
       R-11                                Empar
       R-12                       Salingan,empar,putar
       R-22                           Salingan.empar
       R-134a                           Salingan

Walaupun kebanyakan bahan pendingin yang digunakan masa sekarang boleh
dikatakan tidak merbahaya, namun begitu langkah-langkah keselamatan perlu
diambilkira semasa menggunakan. Langkah-langkah keselamatan yang perlu diikuti
adalh seperti berikut:

a. Apabila berlaku kebocoran, tentukan bilik cukup pengalihudaraan sebelum
    membaikinya. Periksa tekanan dengan memasang tolok.
b. Periksa jenis bahan pendingin sebelum mengecas untuk mengelakkan bahan
    pendingin bercampuran. Jika bahan pendingin adalah dari jenis florokarbon,
    jauhkan dari api. Ini adalah untuk mengelakkan daripada menjadi gas beracun
    apabila bertemu dengan api.
c. Gunakan pelindung mata dan sarung tangan semasa mengecas. Ini untuk
    mengelakkan mata, kulit dan tangan terkena bahan pendingin dan juga
    mengelakkan kecederaan.
d. Mengecas mestilah dilakukan dibahagian tekanan rendah dalam bentuk wap bahan
    dingin sahaja. Mengecas dengan cecair boleh merosakkan pemampat dan unit
    boleh meletup.
e. Cecair bahan pendingin boleh membekukan kulit dan mengakibatkan “frost bite”.
    Jika ini berlaku, basuh bahagian yang terkena bahan pendingin denga segera.
f. Kemalangan dengan bahan pendingin hendaklah dirawat dengan doktor.
g. Jangan mengisi bahan pendingin kedalam selinder servis sehingga penuh. Jika ini
    dilakukan tekanan hidrostatik dalam selinder akan menyebabkan selinder meletup.
h. Simpan selinder bahan pendingin ditempat yang sejuk dan kering. Jangan
    menggunakan selinder bahan pendingin sebagai roda (mengolekkannya).
i. Minyak yang terdapat dalam pemampat akan menjadi asid apabila pemampat
    terbakar. Jangan disentuh minyak ini dengan tangan.
j. Kebanyakan bahan pendingin adalah lebih berat dari udara. Bahan ini pula boleh
    bercampur dengan udara di dalam bilik jika berlaku sebarang kebocoran. Hal ini
    boleh menyebabkan seseorang itu sesak nafas sekiranya tersedut udara yang
    bercampur dengan bahan pendingin. Pastikan banyak pengalihudaran.

3.5. Selinder Bahan Pendingin
Terdapat tiga jenis selinder bahan pendingin:
          a. selinder penyimpan
          b. selinder servis.
          c. Selinder buangan (guna-buang)
Selinder bahan pendingin dibuat daripada keluli aluminium. Selinder yang besar
mempunyai palam lebur untuk keselamatan apabila berlaku lebihan tekanan atau
terlampau panas.

a. Selinder penyimpan:
    Biasanya,45kg ke 68kg bahan pendingin terkandung dalam selinder penyimpan.
    Selinder ini lebih murah daripada selinder buangan.

    Kebanyakan selinder penyimpan sekarang mempunyai dua injap. Satu untuk wap
    dan satu lagi untuk cecair. Kita boleh memindahkan bahan pendingin dari selinder
    penyimpan ke selinder servis dengan membuka injap yang mengeluarkan cecair.
    Ini memudahkan kerja mengecas. Kerja memindahkan bahan pendingin ini hendaklah berhati-hati.
    Perhatikan agar bahan pendingin diisi ke dalam selinder tidak terlalu penuh.
    Gunakan lat penimbang.

b. Selinder servis
    Selinder servis biasanya mengandungi sebanyak 2 kg ke 11kg bahan pendingin.
    Ini memudahkan seseorng juruteknik membuat servis. Injap selinder ini dipasang
    dengan kembang 6mm (male flare). Kandungan bahan pendingin diisi daripada
    selinder penyimpan.

c. Selinder buangan
    Kebanyakan bahan pendingin yang biasa digunakan terdapat dalam kuantiti yang
    kecil iaitu dari beberapa gram ke 14kg seperti selinder buangan.


A – Selinder penyimpan                         Gambarajah selinder
B – Selinder servis
C – Selinder buangan

3.6. BAHAN PENDINGIN KEDUA
Bahan pendingin kedua ialah cecair dari sistem penyejukan yang menyerap haba
setelah disejukan oleh penyejat. Bahan pendingin kedua ini akan mengalami
perubahan suhu apabila ia menyerap haba dan haba ini akan diserap di penyejat.

Bahan pendingin kedua yang biasa digunakan ialah air, brin kalsium klorida,brin
natrium klorida,etilena dan propilena glisol, metanol ( metil alkohol) dan gliserin.

1. Air sebagai bahan pendingin
    Air digunakan sebagai bahan pendingin kedua dan biasanya digunakan dalam
    sistem penyamanan udara yang besar dan industri memproses bahan yang
    memerlukan keadaan suhu yang sentiasa melebihi suhu beku. Air juga digunakan
    pada sistem penyejukan jet stim.

    Pada paras tekanan etmosfera, air mendidih pada 1000C. Satu kilogarm menyerap
    haba sebanyak 2260 kJ semasa menukarkan cecair ke wap pada 1000C. Biasanya
    kadar suhu semasa menggunakan air sebagai bahan pendingin ialah 70C ke atas.
    Air menyerap haba dengan banyaknya semasa menukarkan cecair ke wap. Apabila
    air bertukar menjai wap pada 7800 mikron, ia akan menghasilkan suhu 70C.

    Oleh kerana air tidak boleh digunakan jika suhunya dibawah 00C, larutan brin
    digunakan.

2. Brin sebagai bahan pendingin
    Brin biasanya digunakan bersama-sama dengan sistem penyejukan gas ammonia
    atau sistem penyerapan yang besar. Briin bahan pendingin kedua terdiri daripada
    kalsium klorida (CaCI2) atau natrium klorida (NaCI) yang bercampur dengan air.
    Suhu yang rendah daripada 00C digunakan untuk membekukan aus atau
    penyejukan.

3.7. Sifat-sifat brin yang baik
a. Harganya murah dan mudah didapati.
b. Berkeadaan stabil dan tidak berubah warna atau mutunya.
c. Tidak mudah terbakar.
d. Tidak berbau busuk, tidak berasa pahit tidak toksik.
e. Tidak terkakis.
f. Titik beku mestilah kecil, supaya saluran paip tidak mudah rosak atau
    membahayakan sistem.
g. Kadar kelekatannya pada paip-paip saluran mestilah rendah supaya pam yang
    kecil dapat digunakan.
h. Haba bandingan mestilah tinggi kerana ini membolehkan penyerapan haba yang
    banyak dengan kualiti brin yang sedikit. Paip-paip yang kecil boleh digunakan.

Kadar kakis bagi brin: Kadar kakis bagi brin bergantung kepada kepekatannya. Jika
kepekatan brin bertambah, kadar kakis adalah kurang dan apabila kepekatannya
dikurangkan, kadar kakisnya adalah tinggi. Satu cara untuk mengekalkan mutu brin
ialah dengan menutup seluruh saluran supaya udara dari luar tidak dapat masuk ke
dalam sistem. Kadar kakis dapat juga dikurangkan dengan mencampurkan ubat khas
dengan brin tersebut. Ubat khas yang dicampurkan mestilah mengikut kadar brin
yang digunakan. Misalnya 100 liter brin kadar campurannya ialah dikloromik
100gram dan kaustik soda 40 gram.



4. COMPRESSOR

PENERANGAN

Pemampat adalah bahagian yang terutama bagi peti sejukdan mesin hawa-dingin. Ini
adalah sama seperti jantung pesawat sistem penyejuk. Peti sejuk moden dan
hawadingin menggunakan motor pemanpat penyejuk bentuk tertutup rapat. Motor dan
pesawat pemanpat dipasang jadi satu yunit diletak dalam kotak buatan dari besi.
Bahagian gerakan pesawat pemanpat direndam minyak, bagi menjaminkan dapat
pelicin yang baik supaya dapat diguna lama dan tidakperlu membaiki atau mengganti
alat pengganti. Setengah pusingan pemanpat menggunakan bentuk pesawat putar
(rotary) adalah lebih senyap. Hawadingin buatan baru pun gunakan pemanpat putar.
Setengah peti sejuk model lama menggunakan pemanpat bentuk terbuka, ini
bermaknalah motor dan pemanpat adalah terbahagi kepada dua bahagian
menggunakan talisawat manarik pemanpat berpusing. Bab ini sengaja memperkenalkan
cara membaiki bentuk pesawat terbuka memudahkan kenal bahagian yang
mustahak.

Sistem penyejukan (refrigeration system) terbahagi kepada bentuk pesawat dan
bentuk tak pesawat (mechanical and nonmechanical). Pasangan penyejukan bentuk
pesawat menggunakan pemanpat untuk jantung. Bagaimanapun kegunaan alat pemanpat
adalah sama, ia membolehkan sistem penyejukan menghasilkan satu tekanan
beza supaya bahan penyejukan dapat mengalir dalam sistem penyejukan dari satu
bahagian ke lain satu bahagian. Tekanan beza dalam keletakan tekanan tinggi dan
tekanan rendah membolehkan cecair bahan penyejukan dapat melintas injap kawalan
(control valve) hanyut masuk ke bahagian pembeku sejuk, bahagian ini dinamakan
pencairwap (evaporator). Tekanan wap gas bahan penyejukan dalam pencairwap
mestilah lebih tinggi daripada tekanan tabung simpanan penyejukan bahagian
penyedut gas, bagi wap gas punca tekanan rendah mengalir dari pencariwap mengalir
masuk ke dalam tabung simpanan.


4.1. Jenis Pemanpat
          Bentuk pemanpat pasangan peti sejuk keluarga atau pasangan penyejuk bentuk
kecil adalah terbahagi ke beberapa jenis:

Dari binaan dan kendalian terbahagi:
1. kebuk tunggal (single cylinder)
2. kebuk kembar (twin cylinder)

Dari cara tekanan terbahagi:
1. bentuk salingan (reciprocating)
2. bentuk putar (rotary)

Dari bentuk pusingan terbahagi:
1. bentuk memutar terus (direct drive)
2. bentuk memutar talisawat (belt drive)

Dari pasangan sawat gerakan terbahagi:

1. bentuk putar talisawat terdiri (independent belt drive)
2. bentuk putar terus setengah rapat (semi-hermetic direct drive) motor dan
    pemanpat dipasang dalam kotak terasing (motor and compressor in separate
    housings)
3. bentuk putar terus sepenuh rapat (thermetic direct drive) motor dan pemanpat
    dipasang dalam satu kotak yang sama (motor and compressor in same
    housing).

Pemampat penyejuk kegunaan keluarga moden menggunakan bentuk pasangan
rapat salingan, bentuk peti sejuk lama dan bentuk pasangan penyejuk kecil
menggunakan bentuk terbuka (open type), pasangan ini mengasingkan motor dan
pemanpat dengan menggunakan talisawat memusingkannya.Bentuk pemanpat
salingan terbahagi kepada kebuk tunggal, atau kebuk kembar,keletakan susunan
dipasang melintang (horizontal) atau menengak (vertical).Ombol (piston), atau aci
engkol (cranshaft) digerak oleh lengan penyambung (rod tangkai — connecting rod),
bahagian lengan penyambung yang besar dipasang dengan aci engkol, dan sebelah
lag; dipasang dengan pin omboh (piston pin) sebab inilah dapat gerakan putaran
(rotating motion) aci engkol memutarkan gerakan salingan (reciprocating
motion)omboh.


Dasar Kendalian Pemampat

Bahan penyejukan dapat dimasukkan dan dikeluarkan daripada pemanpat
kerana dikawal oleh injap sedut (suction valve) dan injap buangcas (discharge valve)
yang dipasang atas papan injap (valve plate). Dua injap kawalan dipasang atas papan
itu membinajadi bahagian bawahtudung kebuk. Gerakan hentakan injap,
membolehkan bahan penyejukan cuma dapat melintas injap buangcas
mengeluarkannya, melalui injap sedut menyedut masuk. Oleh kerana ketika omboh
dalam perjalanan ke bawah adalah perjalanan menyedut, tekanan kebuk terkurang,
kerana tekanan gas dalam kebuk itu terendah daripada tekanan dalam tabung
penyedut. Gas penyedut yang disedut itu menolakkan injap sedut terbuka bagi gas
masuk ke dalamnya. Ketika omboh bergerak dengan hala sebalik adalah perjalanan
menekan, tekanan dalam kebuk akan meningkat, memaksakan injap sedut tertutup.
Oleh keranan tekanan kebuk bertambah, membolehkan injap buangcas terbuka, bagi
bahan penyejuk setelahditekan dapat masuk ke dalam pemeluwap. Ini menjadikan
tekanan tinggi bahan penyejuk. Sebab inilah perjalanan sedut gas ialah gas bahan
penyejuk dimasuk ke dalam kebuk, dan perjalanan menekan ialah menekan bahan
penyejuk dan dibuangcas keluar daripada kebuk. Dua injap bagi sedut dan keluar
dikawal oleh perubahan tekanan dalam kebuk itu.




 Pembahagian Jenis-Jenis Pemampat


Reciprocating Type

  



i) Open Type
Pemampat terbuka

Pemampat terbuka dikemaskan dengan bol. Aci engkolnya terkeluar daripada blok
atau kotak engkol. Aci engkol digerakkan oleh takal dan tali-sawat atau terus
digerakkan oleh motor elektrik. Pemampat terbuka memerlukan adang aci engkol
supaya minyak dan bahan pendingin tidak terkeluar daripada pemampat dan udara
tidak masuk ke dalam pemampat. Gambarajah dibawah menunjukkan satu jenis
pemampat salingan terbuka yang digerakkan oleh takal dan talisawat. Pemampat ini
mempunyai satu silinder. Aci engkolnya jenis sipi. Rod rangkai dicagak pada sipi dan
disambung pada omboh. Aci engkol dilengkapkan dengan penimbal dan di-imbangi
dengan betui untuk memastikan pergerakan pemampat menjadi lancardan tidak
bergegar.
Pemampat jenis terbuka digerakkan oleh motor elektrik. Aci engkolnya yang terkeluar  daripada kotak engkol memerlukan adang aci engkol untuk mengelakkan minyak dan  bahan pendingin daripada terkeluar dari sistem, dan menghalang udara daripada  masuk ke dalam sistem. Adang aci engkol menggunakan dua permukaan yang  bergesel. Satu permukaan berpusing dengan aci engkol dan di-adang pada aci dengan  gelang-0 yang dibuat daripada bahan sintetik. Permukaan yang satu lagi dilekapkan  pada kotak engkol bersama gasket tahan bocor. Lihat Gambarajah kedua, iaitu  gambarajah yang menunjukkan keratan adang aci engkol.




Asas operasi pemampat salingan




ii) Semi – Hermatic Type.


Kebanyakan unit – unit semi – Hermatik mengunakan Valted Assembly dan
dilengkapkan dengan servis valve. Pemampat dan motornya ditempatkan didalam satu
“ Housing “ . Jadi “ Crane Shaft – Seal dan Belting “ tidak perlu digunakan jika
berlaku kerosakan baik pulih pada pemampat dan motornya. Bahagian ini boleh
diservis dan alat dibahgian yang rosak boleh ditukar ganti.





iii) Hermatic Type



Rotary Type
Pemampat Putar

Pemampat putar terbahagi kepada dua jenis. Jenis pertama mempunyai dua atau lebih
bilah yang ber-pusing bersama aci (bilah putar). Jenis kedua pula mempunyai satu
bilah yang menetap untuk adang saluran sedutan daripada saluran nyahcas (bilah
pegun). Pemampat putar digunakan pada peti sejuk domestik, sistem dingin-beku dan
alat penyaman udara. Pemampat ini juga digunakan pada pemam-pat penggalak di
dalam bahagian tekanan rendah pada sistem-sistem mampatan berbilang peringkat
yang besar.


 (a) Pemampat putar jenis bilah pegun

Pemampat jenis ini mempunyai dua bahagian, iaitu bahagian bergerak dan bahagian
penetap. Bahagian bergerak mengandungi komponen gelang keluli, sesendal dan
sawar gelonsor. Bahagian penetap pula mengandungi motor dan silinder keluli. Lihat
Gambarajah a.
Untuk mengetahui bagaimana pemampat putar jenis bilah pegun berfungsi, lihat
Gambarajah b. Sebagai contoh, ditunjukkan pemampat yang mem-punyai satu bilah
gelonsor atau bilah pembahagi. Pada kedudukan A, kita dapat melihat bilah gelongsor
sentiasa menekan pada gelang keluli. Bahan pendingin akan masuk ke dalam ruang di
antara gelang dan dinding silinder.

Gambarajah b : Gerakan pemampat jenis bilah pegun.

Pada waktu yang sama, bahan pendingin di hadapan gelang dimam-patkan kerana
ruang di antara gelang dan silinder kerapkali menjadi kecil. Apabila gelang berputar
seperti dalam keadaan B, lebih banyak wap bahan pendingin masuk ke dalam silinder
dan gas bahan pendingin yang dimampat akan dinyahcaskan ke pemeluwap. Pada
kedudukan C, semua wap bahan pendingin yang dimampat dinyahcaskan ke
pemeluwap melalui liang nyahcas. Wap bahan pendingin yang baru akan masuk
melalui liang sedutan. Proses sedutan dan nyahcas akan berulang.


(b) Pemampat putar jenis bilah putar

Pemampat putar jenis bilah putar mempunyai bebe-rapa bilah di dalam rotor. Bilah ini
akan sentiasa ditekan ke dinding silinder oleh tenaga empar semasa rotor berpusing.
Gambarajah 1 menunjukkan cara-cara pemampat ini bekerja. Wap bahan pendingin
yang bertekanan rendah akan masuk melalui liang sedutan A. Pada kedudukan B,
proses sedutan masih berlaku. Apabila rotor berpusing pada kedudukan C, proses
sedutan berakhir. Kedudukan D menunjukkan proses sedutan nyahcas yang baru
berlaku. Nyahcas beriaku kerana ruang di antara silinder dan rotor kerapkali
berkurangan. Isi-padu yang berkurangan membuattekanan dan suhu menjadi tinggi.
Semasa gas bahan pendingin dinyahcaskan, gas ini akan melalui liang nyahcas kerana
tidak ada ruang lagi untuk bahan pendingin lalu di hadapan-nya. Pada masa ini,
kelegaannya ialah 0.025 mm. Kelegaan yang terlalu kecil ini bercampur dengan
minyak pelincir bagi mengelakkan kebocoran dari-pada berlaku di antara tekanan
tinggi dan tekanan rendah.


Gerakkerja pemampat putar jenis bilah putar

 

 

5. CONDENSOR

TAJUK : PEMELUWAP(CONDENSER)


 TUJUAN :

Kertas penerangan ini menerangkan tentang fungsi-fungsi condenser dan spesifikasi
yang terdapat pada komponen tersebut. Di harap pada pelajaran ini para pelatih akan
dapat memahami semua yang diterangkan dan dapat mempraktikkannya di dalam
kerja amali yang akan dijalankan.


PENERANGAN :
Fungsi condenser ialah menyingkirkan haba dari sistem penyejukan. Telah diketahui
bahawa penyejukkan ialah proses pemindahan haba dari tempat yang tidak memberi
halangan. Jadi melalui condenser haba akan dikeluarkan dengan cara diserap oleh
media(udara) yang dapat menyerapnya. Bahan pendingin yang berbentuk wap
mengalir masuk kecondenser mengandungi haba yang yang diserap di evaporator,
haba lampau(super heat) dan haba mampatan yang bersuhu dan bertekanan tinggi.
Haba-haba tersebut akan disingkirkan dan akan disejukkan ketakat didihnya. Ini
bermakna sensible heat(haba deria) dan latent heat(haba pendam) dikurangkan lalu
bahan penyejuk bertukar bentuk daripada wap kececair.
Teori Proses Penyingkiran Haba Di Condenser.
Rajah diatas menunjukkan garisan suhu °C ialah garisan menegak dan garisan
melintang ialah garisan kandungan haba Kcal/kg. Bahan pendingin berbentuk cecair
disemua kawasan disebelah kiri A. Disebelah kanan B pula ialah berbentuk wap.
Bahan pendingin didalam garisan A dan B berbentuk wap dan cecair, atau lebih
dikenali kawasan campuran.
Bahan pendingin yang bersuhu dan bertekanan tinggi akan mula masuk ke condenser
di tempat 1. Proses pemindahan haba berlaku dimana suhu menjadi kurang dari 40°C
ke 30°C iaitu proses dari 1 ke 2 dan haba yang dipindahkan ialah haba lampau. 2
ialah takat tepu. Proses pemindahan haba terus berlaku dari 2 ke 3 dan haba yang
dipindahkan ialah haba pendam.
Bila haba pendam dipindahkan atau disingkirkan lalu bahan pendingin akan bertukar
bentuk dari bentuk wap ke cecair. Haba deria tidak sedikitpun dipindahkan dari
proses 2 ke 3. Seterusnya proses sub-cooling pula mengambil tempat iaitu proses 3 ke
4 dimana suhu dikurangkan dari 40°C ke 30°C dan haba deria disingkirkan.
Dicondenser proses pemindahan atau penyingkiran haba berlaku berperingkatperingkat.
Mula haba lampau disingkirkan diikuti dengan haba pendam dan haba
deria(proses sub-cooling). Kesimpulanya. Haba deria dan haba pendam disingkirkan
dicondenser. Bacaan kandungan haba deria dan haba pendam diambil lalu dibuat
perbandingan.
Haba lampau 141 kcal - 140 kcal = 1
Haba deria    107 kcal - 105 kcal = 2
                     Jumlah                    = 3 kcal
Haba pendam 140 kcal - 107 kcal = 33 kcal.

Dari kiraan diatas menunjukkan haba yang banyak sekali disingkirkan oleh condenser
ialah haba pendam.


Keupayaan condenser.

Pemindahan atau penyingkiran haba dicondenser ialah cara pengaliran pada
dinding tiub yang digunakan. Keupayaan condenser bergantung pada luas meter2
condenser dan perbezaan suhu diantara condensation bahan pendingin dengan media
penyerap haba jika faktor U tetap.Jika faktor U dan luas meter2 condenser pula tetap
maka keupayaan condenser bergantung pada perbezaan suhu condensation bahan
pendingin dengan media penyerap haba. Kesimpulanya, keupayaan condenser boleh
ditambah dan dikurangkan dengan meninggi atau mengurangkan perbezaan suhu.


Media dan Jenis-jenis condenser.

Udara dan air digunakan sebagai media untuk menyerap haba dari bahan pendingin
dicondenser. Udara dan air digunakan kerana ia murah dan mudah diperolehi.
Jenis-jenis condenser

1. Air cooled condenser(pemeluap sejuk air)
2. Water cooled condenser(pemeluap sejuk air)
3. Evaporative condenser(pemeluap cairwapan)

Air cooled condenser.

Media penyerap habanya ialah udara yang melalui dicondenser.
Ia terbahagi kepada dua :

1. Natural convection(tiada menggunakan kipas)
2. Forced convection(menggunakan kipas)
    Condenser yang tiada menggunakan kipas bergantung pada luasnya kawasan
    sentuhan udara dan tiub bagi proses pemindahan habanya. Tapi mestilah
    berhati-hati semasa membentuknya supaya kos bahan yang digunakan tidak
    terlalu mahal. Kos bahan dan saiz condenser mestilah seimbang. Air cooled
    condenser boleh didapati dalam tiga bentuk.


1. Tiub kuprum atau besi keluli sering digunakan. Kawasan sentuhan bagi proses
    pemindahan haba cuma tiub itu sahaja.
2. Kawasan sentuhan telah ditambah dengan adanya jaring-jaring yang diperbuat
    daripada rod besi keluli.
3. Kawasan sentuhan lebih meluas setelah tiub dilekatkan pada plate.

* ketiga-tiga bentuk condenser diatas digunakan pada sistem domestik.

          Condenser yang menggunakan kipas, keupayaan condenser ini boleh ditambah

dengan menyembur udara kepermukaan condenser. Kipas digunakan dan fins(sirip)
dilekapkan pada gelong condenser agar udara dapat diarahkan tepat kepermukan
condenser. Kipas jenis propeller digunakan. Pilihan kipas bergantung pada beberapa
faktor seperti rintangan udara, takat bising, keluasa tempat dan sebagainya.

Halaju Udara (meter/minit) = Kandungan udara(meter3/minit)
                                            Luasnya permukaan condenser(meter2)




DISMANTLE & ASSEMBER CONDENSER
Sebagai seorang Mekanik Penyaman Udara , adalah penting untuk mengetahui
kedudukan yang sesuai ketika hendak memasang outdoor unit. Ini kerana kedudukan
menempatkan outdoor unit pada tempat yang salah boleh mempengaruhi kapasiti
penyejukan penyaman udara yang telah dipasang.
Lokasi pemasangan yang sesuai bagi outdoor unit

1. Pembebasan haba dari outdoor unit tidak terhalang. (Heat radiation of
    condensor not restricted)
2. Di pasang pada tempat yang kukuh. ( Firm foundation , solid wall )
3. Panjang tiup mestilah mengikut specifikasi. ( Withing specified tubing length )
4. Hindarkan dari terkena percikan air. ( Avoid water splashing )
5. Elakkan dari mudah di sentuh / gapai oleh kanak-kanak atau haiwan. ( Avoid unit
    reached by children / animals.
6. Mudah untuk melakukan pembaikan ataupun penservisan. ( Easy for inspection
    and maintenance )

 
Pemasangan outdoor unit yang salah :




Permasalahan yang sering dihadapi oleh mekanik atau juruteknik hawa dingin ialah
kedudukan outdoor terbabit jika melibatkan lebih dari 1 unit.Kedudukan penyusunan
outdoor unit yang salah seperti gambarajah diatas boleh menyebabkan unit tidak dapat
berfungsi dengan sempurna ini kerana pembebasan haba yang dikeluarkan oleh
outdoor unit tidak dapat bergerak dengan baik.Ini boleh menyebabkan kapasiti
peyejukan berkurangan dan boleh menyebabkan jangkahayat pemampat berkurangan
kerana bekerja dalam keadaan beban yang tinggi.
Gambarajah A menunjukkan kedudukan yang betul ketika menyusun outdoor unit
yang lebih daripada 1 unit.


Peredaran udara yang terhalang , juga boleh menyebabkan kapasiti penyejukan sistem
tersebut berkurangan.Ini kerana udara panas yang disingkirkan oleh pemeluwap tidak
terlepas keluar dan udara panas tersebut akan kembali semula ke pemeluwap dan suhu
udara panas yang disingkirkan akan bertambah dari masa ke semasa.Jangkahayat
pemampat juga akan pendek disebabkan sentiasa bekerja dalam keadaan beban yang
tinggi.


6. PENYEJAT ( EVAPORATOR )

TAJUK : PENYEJAT (EVAPORATOR)

 
TUJUAN :

 
          Kertas penerangan ini bertujuan untuk menerangkan kepada pelatih tentang
penyejat iaitu salah satu daripada komponen yang utama di dalam sistem penyaman
udara. Diharap para pelatih akan dapat memahami tajuk yang diterangkan dan boleh
membuat latihan amali bila perlu.


          Penyejat adalah satu daripada komponen dalam sistem peyejukan dan
penyamanan udara yang berfungsi sebagai peyerap haba. Cecair bahan pendingin di
dalam peyejat akan bertukar kepada gas selepas haba diserap. Dalam keadaan sejuk
(tekanan dan suhu rendah ) penyejat akan menyerap haba yang panas di sekelilingnya.
          Banyak terdapat nama - nama lain bagi penyejat seperti gelung penyejat, unit
penyejuk , gelung pembeku dan penyejuk cecair..


 
Prinsip Kerja Penyejat

Fungsi atau prinsip kerja ialah untuk menyerap haba di dalam ruang , kabinet atau
tempat yang hendak disejukkan. Bahan pendingin dalam keadaan cecair yang
mempunyai suhu dan tekanan rendah akan berupaya untuk menarik haba yang panas
ke linkaran penyejat. Selepas menyerap haba cecair yang dingin akan bertukar bentuk
kepada gas dingin dan seterusnya masuk ke dalam pemampat untuk dimampatkan.


 
JENIS - JENIS PENYEJAT.

      Jenis -jenis penyejat terbahagi kepada dua kategori.
(a) Penyejat jenis pengembangan kering.( Dry Evaporator/Direct Expansion Evap.)
(b) Penyejat jenis banjir. ( Flooded Evaporator ).


(a) Penyejat Jenis Pengembangan Kering.
          Alat kawalan kemasukan bahan pendingin ( peranti permeteraan ) dalam penyejat
jenis ini hanya membenarkan cecair bahan pendingin yang diperlukan sahaja untuk
menyerap haba (terpeluwap ) di dalam lingkaran penyejat. Bahan pendingin ini akan masuk melalui satu hujung penyejat dan keluar melalui hujung yang lain , di dalam lingkaran yang sama. Kesemua bahan pendingin yang keluar melalui hujung yang lain, di dalam lingkaran yang sama. Kesemua bahan pendingin yang meninggalkan lingkaran penyejat dalam bentuKgas yang kering. Kadar banyaknya cecair bahan pendingin yang masuk ke dalam penyejat bergantung pada kadar pemeluwap dan pertambahan atau pengurangan beban haba pada penyejat. Jumlah cecair yang masuk ke dalam lingkaran penyejat menjadi kurang apabila beban sedikit dan bertambah apabila beban banyak. Walau bagaimana kecekapan penyejat
adalah tinggi apabila beban haba yang diserap banyak. (lihat rajah1)


rajah 1




penyejat (evaporator) jenis pengembangan kering

Sirip dibina bertujuan untuk meluaskan lagi permukaan penyerapan haba pada
penyejat.Lingkaran penyejat lalu menerusi celah - celah sirip tersebut. Reka bentuk
jenis ini digunakan untuk sistem penyamanan udara. (lihat rajah 3 ).

Rajah 3


(b) Kelumpang dan tiub.

Penyejat jenis kelumpang dan tiub digunakan untuk sistem yang besaryang
dinamakan sistem air kokol. Bahan pendingin masuk melalui tiub dan air pula masuk
melalui kelumpang. Air yang masuk mempunyai suhu yang tinggi dan apabila keluar
suhu air menjadi rendah kerana bahan pendingin di dalam tiub menyerap haba
daripada air di dalam kelumpang (lihat rajah 4 ).

Rajah 4

Penyejat(evaporator) kelumpang dan gelung


(c) Kelumpang dan Gelung,

Penyejat jenis lebih kecil daripada penyejat jenis kelumpang dan tiub. Kelumpangnya
lebih kecil dan gelung penyejat berada di dalamnya. Penyejat ini digunakan dalam
sistem pendingin air.


Kalumpang dan gelung.


(d) Tiub Terdedah.
 
Lingkaran penyejat berbentuk-U dilingkarkan di dalam kabinet penyejukan tanpa
pembalut. Lingkaran ini dilekatkan ke dinding kabenit penyejukan. Jenis ini
digunakan bagi peti sejuk di kedai - kedai untuk membuat ketulan ais. Bahan
pendingin menyerap haba secara terus daripada bahan yang hendak disejuk atau
beban. (lihat rajah 6 ).



(e) Plat

Reka bentuk ini dibuat khas untuk peti sejuk rumah. Petak - petak yang banyak di atas
permukaan plat membolehkan cecair bahan pendingin beredar lebih banyak untuk
menyerap haba . Plat : salut dengan plastik keras untuk menjamin keselamatan.
Walaupun begitu , ini tidaklah menjejaskan proses penyerapan haba. (lihat rajah 7 ).


Penyejat (evaporator) permukaan plat


BAHAN BINAAN PENYEJAT.
 
Kompenen dalam penyejat daripada gelung atau lingkaran yang diperbuat daripada
tiub kuprum , kelumpang yang diperbuat daripada plat keluli yang tebal dan plat yang
diperbuat daripada kepingan aluminium.


 

 

7. METERING DEVICE

Metering device
 
 
Type and applycation of matering divice
 
          Expansion valve atau metering device adalah salah satu alat yang utama dalam
sistem refrigeration. Jika berlaku kerosakan ke atasnya sistem refrigeration gagal
menjalankan tugasnya. Oleh itu adalah mustahak bagi setiap pelatih memaham dan
mengetahui segala aspek yang berkaitan dengannya agar dapat menjalankan
pemeriksaan dan pembaikan dengan sempurna.
          Sungguh pun metering device adalah satu komponan yang susah hendak
difahami samaada binaannya atau operasinya, akan tetapi asas fungsinya adalah
mudah iaitu ‘Alat untuk mengawal pengaliran cecair refrigerant ke evaporator’.
Metering device mungkin dijalankan oleh kuasa yang berlainan seperti suhu
(temperature) atau tekanan (pressure) akan tetapi fungsinya adalah sama. Unit
refrigeration yang mana operasinya secara otomatik mestilah mempunyai alat yang
akan menurunkan tekanan tinggi cecair refrigerant ke tekanan rendah dengan jumlah
yang betul untuk membolehkan unit evaporator menjalankan operasinya ke peringkat
yang maksima dengan tidak membebankan compressor.

Metering device atau expansion valve dalam mekanikal refrigertion mempunyai
7 jenis:

1. Hand Operated Expansion Valve
2. Low Pressure side flot valve
3. High Pressure Side Fload – H.S.F
4. Automatic Expansion Valve – A.E.V. / A.X.V.
5. Thermostatic Expansion Valve – T.E.V. / T.X.V.
6. Capillary Tube – Cap. Tube.
7. Injap Pengembangan Thermoelektrik


CAPILLARY TUBE
 
          Capillary tube atau adalah pengawal refrigerant yang paling mudah samaada
binaannya atau operasinya dalam refrigeration sistem. Penggunaanya terhad kepada
unit perdagangan yang kecil-kecil juga domestik. Capillary tube yang mempunyai
garis pusat dan lubang yang kecil yang mana cecair refrigerant mengalir masuk ke
evaporator. Capillary tube ini tidak termasuk daripada jenis valve oleh kerana ianya
tidak boleh dilaras. Saiz dan panjang capillary tube bergantung kepada capacity atau
keupayaan sistem refrigeration. Sebagaimana sistem refrigeration yang lain, tube ini
juga dipasang di antara saluran cecair dan evaporator. Capillary tube ini akan
mencatu cecair refrigerant yang masuk ke evaporator berdikit-dikit, sementara itu
tekanan tinggi akan terjadi di bahagian condensor semasa sistem beroperasi.
          Oleh kerana lubang tube kecil dan telah ditetapkan panjangnya, maka kadar
pengaliran refrigerant tidak tetap. Dalam keadaan beban haba, tekanan suction juga
tekanan discharge yang tetap, keupayaan capillary tube adalah memuaskan. Jika
sekiranya berlaku penukaran beban haba di evaporator dan berlaku ketidak
seimbangan tekanan di bahagian tinggi. Ini akan menyebabkan berlakunya bekalan
refrigerant yang berlebihan atau berkurangan ke evaporator. Apabila sistem berhenti,
tekanan di bahagian rendah dan tinggi pada sistem akan menjadi seimbang. Ini
membolehkan compressor motor memulakan perjalanan dengan kuasa yang rendah
(low starting torque).
          Oleh kerana lubang tube ini kecil, sistem hendaklah bebas dari kotoran dan
habuk. Itulah sebabnya penapis dipasang sebelum cap tube. Perjalanan refrigerant
yang terhalang disebabkan sumbat akan mengakibatkan difrost pada evaporator,
sistem akan berjalan berlarutan atau overload akan terputus, tekanan di bahagian
tinggi akan menjadi terlalu tinggi dan tekanan pada bahagian rendah akan menjadi
terlalu rendah.
          Isian refrigerant pada sistem yang menggunakan capillary tube adalah kritikal. Oleh kerana ia tidak menggunakan receiver untuk menyimpan refrigerant yang
berlebihan. Isian berlebihan akan menyebabkan tekanan
terlalu tinggi di bahagian high side. Compressor bekerja lebih dan boleh
menyebabkan cecair refrigerant masuk ke compressir semasa sistem berhenti.
Kekurangan refrigerant akan menyebabkan gas refrigerant masuk ke evaporator. Ini
akan menghilangkan keupayaan evapolator.
Untuk mendapatkan ukuran capillary tube yang sesuai dengan evaporator adalah
susah, walaupun demikian di bawah ini diberikan ukuran Capillary Tube dan
penggunaanya.

                        Garispusat capillary tube
Garispusat luar                                     Garispusat dalam
       .083                                                           .031
       .094                                                           .036
       .109                                                           .042 
       .114                                                           .049
       .120                                                           .055
       .130                                                           .065

Penggunaan dan saiz capillary tube.



Suhu menunjukkan : ‘ H ‘: suhu tinggi, ‘ M ‘ : Suhu sederhana, ‘ L ‘ :


SERVICING DAN TROUBLESHOOTING UNTUK SISTEM CAPILLARY TUBE

Mempelajari cara mencari dan menentukan kesalahan sistem yang menggunakan
capillary tube dan mengatasinya:

1. Isian kurang, tandanya:
    a) Unit berjalan tanpa berhenti (thermostat tidak function)
    b) Evaporator tidak berapa frost.
    c) Gauge high side di bawah keadaan normal.Mengikut berapa kurangnya isian.
    d) Gauge low side di bawah normal.
    e) Suhu dalam kabinet panas. 
Cara mengatasinya:
    a) Periksa kebocoran pada sistem
    b) Tambah isian refrigerant. 

2. Isian kurang, tandanya:
    a) Unit berjalan sentisa (Thermostat tidak dapat low temp )
    b) Refrigeration dalam kabinet kurang sejuk.
    c) Tekanan gauge berdekatan normal.
    d) Saluran suction frost.
Cara mengatasinya:
    a) Purge atau buang refrigerant sehingga suhu dalam kabinet kembali normal. Suhu rendah

3. Capillary tube tidak cukup halangan – pendek, tandanya:
    a) Unit sentiasa berjalan.
    b) Tekanan rendah / tinggi berdekatan normal.
    c) Bunyi bising disebabkan cecair refrigerant masuk ke evaporator dari capillary tube.
    d) Kejatuhan tekanan tinggi dengan serta merta apabila unit berhenti.
Cara mengatasinya.
    a) Tambahkan panjang capillary tube.
 
4. Capillary tube terlalu banyak halangan – panjang, tandanya:
    a) Unit sentiasa berjalan.
    b) Tekanan di bahagian tinggi – Lebih daripada normal.
Cara mengatasinya.
    a) pendekkan capillary tube.

5. Capillary tube tersumbat, tandanya:
    a) Tekanan tinggi lebih daripada normal.
    b) Evaporator defrost.
    c) Unit sentiasa berjalan.
Cara mengatasinya.
    a) Tukar capillary tube dengan mengikut ukuran yang asal.

6. Sistem capillary tube – Angin dalam condenser, tandanya:
    a) Tekanan tinggi sebelah bahagian tinggi sistem – melebihi normal.
    b) Evaporator defrost semasa sistem berjalan.
    c) Unit sentiasa berjalan.
Cara mengatasinya:
    a) purge angin – periksa balik perjalanan sistem.





THERMOSTATIC EXPANSION VALVE
 
          Thermostatic Expansion Valve adalah pengawal refrigerant yang paling luas
digunakan di Masa ini, kerana ianya mempunyai keupayaan yang baik dan sedia
dipasang pada apa saja pepasangan refrigeration. Valve ini kadang kala dipanggil
‘Super heat valve’ binaannya berasaskan pengawalan ketepatan darjah suhu super
heat di pintu keluar evaporator, yang mana mengawal supaya evaporator sentisa dapat
bekalan cecair refrigerant dalam semua keadaan beban haba, tanpa bahaya kemasukan
cecair refrigerant ke saluran suction. Ia sesuai dipasang pada sistem yang bekerja
pada beban haba yang tidak tetap. Ia biasanya dipasang pada evaporator jenis dry
atau direct expansion.

 
Binaan:

          Mengandungi needle dan seat daripada bahan alloy yang tahan rosak. Pressure
bellow atau diapramnya daripada bahan phoshor bronze dipasang tetap atau
menggunakan pembenang keValve body. Bulb isian fluid, kadang kala dipanggil
remote bulb, temperature sensitve element atau thermo bulb, yang mana
disambungkan pada bellow atau diaphram housing dengan menggunakan capillary
tube. Thermo bulb dipasang di pintu keluar evaporator. Isian thermo bulb biasanya
sama dengan jenis refrigerant yang digunakan dalam sistem.

          Sejenis spring, yang dipanggil Spring Penyelaras Super Heat (super heat
adjusting screw).
          Ketegagannya atau kekuatannya boleh dilaraskan dengan menggunakan skru
untuk degrees atau darjah super heat yang dikehendaki. Satu lubang laluan atau sambungan untuk membawa tekanan dari evaporator ke sebelah bawah diaphram atau bellow dipanggil equalizer (penyama). Terdapat dua jenis equalizer iaitu Internal
dan External.
          Penapis digunakan untuk menapis kotoran daripada masuk ke valve. Ianya
dibuat dari bahan tembaga. Valve body diperbuat daripada drop forged brass dan
kadang kala daripada stainless steel.

Operasi:
          Ciri – ciri operasinya adalah hasil dari tindakan tiga kuasa:
1.       Tekanan remote bulb dan power assambly      (P1)
2.       Tekanan evaporator                                            (P2)
3.       Tekanan super heat spring                                 (P3)

          Tekanan dalam remote bulb dan power assamly (P) adalah tekanan saturation
yang bersamaan dengan suhu refrigerant yang keluar dari evaporator. Tekanan (P1)
ini akan menolak valvepinatau jarum dan membuka valve seat. Tekanan yang berlawanan dari bawah diagphram
          Untuk menutup valve seat ialah gabungan dua kuasa (P2) dan (P3) atau tekanan evaporator dan tekanan super heat spring. Valve akan mendapat kawalan setabil apabila posisi ketiga tiga kuasa ini berseimbangan, iaitu apabila (P1) = (P2) + (P3).
          Apabila suhu refrigerant gas di pintu keluar evaporator bertambah lebih daripada suhu saturationnya yang mana tekanan evaporator tidak berubah, ianya menjadi super heated. Tekanan dalam remote bulb dan power assambly (P1) betambah melebihi tekanan evaporator dan super heated spring (P2 + P3) ini akan menyebabkan pin membuka valve seat.
          Apabila suhu gas di pintu keluar evaporator berkurangan, tekanan remote bulb dan juga power assamly juga berkurangan (P1). Tekanan evaporator dan super heat spring (P2 + P3) melebihi tekanan remote bulb dan power assamly (P1). Valve pin akan menutup valve seat.


Penyelarasan (adjustment) super heat






Thermostatic expansion valve equalizer.

          Equalizer digunakan untuk mendapatkan persamaan tekanan diantara pintu masuk keevaporator dan pintu keluar dari evaporator dimana remote bulb dipasang. Persamaan tekanan ini untuk mendpatkan penyelarasan super heat yang tepat.
          Biasanya terdapat kejatuhan tekanan dalam evaporator. Adalah disyorkan untuk menggunakan equalizer apabila kejatuhan tekanan antara pintu masuk dan pintu keluar evaporator melebihi 4 psi atau 110.4 Kpa.

          Terdapat dua jenis equalizer iaitu internal equalizer dan external equalizer. Internal equalizer, tekanan dipintu masuk keevaporator dialirkan kebawah diaphram menerusi satu saluran kecil atau ruang disekelilimg push rod. Digunakan pada evaporator yang kejatuhan tekanannya rendah. External equalizer, dipasang dengan menggunakan saluran tiub ¼ in. OD. Satu hujungnya dipasang dipintu keluar evaporator dan satu hujung lagi dibawah diaphram. Digunakan pada evaporator yang kejatuhan tekanannya tinggi.

 
Special Thermostatic expansion valve.

          Banyak reka bentuk expansion valve jenis ini. Salah satu daripada jenisnya ialah cantuman agihan tiub atau manifold pada pintu keluar expansion valve sebelum ke evaporator.
          Rekabentuk sedemikian digunakan untuk mengurangkan kejatuhantekanan pada evaporator yang besar-besar dengan menyediakan beberapa saluran evaporator yang selari. Ini sangat popular pada pepasangan penyaman udara. Kerja-kerja yang cermat dikhendaki untuk mendapatkan pembahagian jumlah bahan pendingin yang sama pada tiap-tiap saluran tiub evaporator.





AUTOMATIC EXPANSION VALVE
 
          Automatic expansion valve atau AXV adalah jenis pengawal bahan pendingin
yang operasinya bergantung pada tekanan low side sistem. Tujuannya ialah unutk memancutkan cecair bahan pendingin dari saluran cecair dengan tekanan yang tetap
kebahagian tekanan rendah sistem secara automatic.

 
Binaan :

          Valve ini mengandungi jarum dan seat diperbuat dari bahan alloy yang tahan
rosak, seperti stainless steel. Penapis biasanya dipasang disaluran cecair bahan
pendingin masuk ke AXV, ini bertujuan untuk menghalang kemasukkan bahan-bahan
yang tidak dikehendaki yang mana menyebabkan rintangan kepada valve. Penapis ini
diperbuat daripada wire tembaga berukuran 60 hingga 100 lubang seinci atau 25.4
mm. Diaphram biasanya diperbuat daripada bahan phospor bronze yang dipateri kedalam
valve, ianya mudah lentur(flexible).

 
Prinsip operasi :
 
          AXV berfungsi menyelaras dengan tetap tekanan dievaporator samada
menambah atau mengurangkan bahan pendingin kedalam evaporator bersesuaian
dengan beban yang dikendalikan oleh evaporator. Digunakan pada evaporator jenis
dry atau direct expansion.

Tekanan tetap ini berpunca dari perlawanan dua kuasa :
1. Tekanan dievaporator(evaporator pressure)
2. Tekanan spring(spring pressure)

           Tekanan evaporator bekerja dari satu bahagian bellows atau diaphram yang
beraksi unutk menutup lubang valve sementara tekanan spring pula beraksi dari satu
bahagian yang lain unuk membuka lubang valve. Apabila ketegangan spring(spring
tension) dilaraskan untuk mendapatkan tekanan evaporator yang diperlukan. Valve
akan bekerja secara automatik mengimbangkan aliran cecair bahan pendingin
keevaporator sebagaiman tekanan yang dikehendaki.
          Umpamanya, ketegangan spring dilaraskan untuk mendapatkan tekanan tetap
dievaporator sebanyak 69 kPa. Dalam satu-satu keadaan kiranya tekanan evaporator
merendah dari 69 kPa, disebabkan kurang cecair bahan pendingin masuk
keevaporator, tekanan spring akan melampaui tekanan evaporator. Ini menyebabkan
jarum bergerak membuka lubang seat yang mana ini akan menambahkan pengaliran
cecair bahan pendingin keevaporator. Ini menambahkan keupayaan evaporator.
Kadar evaporation bertambah dan tekanan evaporator akan naik sehingga
keseimbangan terjadi dengan tekanan sepring.
          Andainya tekanan evaporator naik melebihi 69 kPa, tekanan ini dengan serta
merta mengatasi tekanan sepring dan menyebabkan jarum bergerak menutup lubang
seat. Ini mengurangkan aliran cecair bahan pendingin keevaporator menyebabkan
keupayaan evaporator dan kadar evaporation berkurangan. Ini akan merendahkan
tekanan evaporator.
          Apabila compressor berhenti, jarum akan menutup ketat lubang seat sehingga
compressor akan berjalan semula. Ini terjadi kerana selepas compressor berhenti, evaporation masih lagi berlaku dalam evaporator. Oleh kerana vapour tidak dialirkan ke compressor, tekanan dievaporator meninggi melampaui tekanan sepring. Valve seat tertutup rapat oleh tekanan evaporator.

Parts and operation of an automatic expansion valve. A – Valve (ball) and seat. B – Metal cap.
C – Adjusting screw. D – Adjusting spring. E – Diaphragm. F – Outlet to evaporator. G –
Screen. H – Liquid refrigerant inlet. I – Valve opening pin.


Automatic Expansion Valve

Hand operated expansion valve.

          Injap ini yang termudah sekali kendaliannya berbanding dengan injap yang lain-lainnya. Ianya hanya dikawal dengan cara melaras dengan tangan lalu cecair penyejuk akan mengalir masuk kepencairwap. Contoh yang mudah dilihat ialah seperti memutar kepala paip air. Perinsip inilah yang terdapat pada injap jenis ini.
          Dengan memutar kepala injap ini dapatlah bahan penyejuk mengalir masuk kepencairwap. Bila cecair penyejuk telah mencukupi cuma balas putaran injap tadi dan ia akan memberhentikan pengaliran bahan pemyejuk. Kandungan bahan penyejuk yang mengalir masuk kedalam pencairwap bergantung pada perbezaan tekanan pada orifis dan darjah bukaan iajap. Injap ini biasanya digunakan pada sistem yang besar dimana bebanya adalah tetap. Seorang jurutera yang berpengalaman sahaja yang dibenarkan mengendalikan injap tangan ini.


High Pressure side Float valve(HPSFV)
 
           Sistem penyejukkan cas terhad sahaja yang sesuai menggunakan alat penjaangkaan jenis ini. Ia dinamakan HPSFV kerana pelampong dan orifisnya terletak disebelah tekanan tinggi sistem penyejukkan. Pengawal utama injap ini bergantung pada secepat mana proses bahan penyejuk bertukar bentuk daripada wap kepad cecair. Jadi beban sistem penyejukkan tidak memainkan apa-apa peranan pun dan ini adalah satu keburukkan injap ini.
          Kedudukan bola pelampong akan ditentukan oleh paras cecair bahan penyejuk. Penutupan saluran cecair penyejuk (orifis) kepencirwap adalah bersambungan dengan bolah pelampong. Cecair penyejuk akan mengalir masuk kedalam tangki injap tanpa disekat atau dikawal. Jika wap penyejuk cepat bertukar kepada cecair maka banyaklah cecair penyejuk mengalir masuk. Jika lambat bertukar kepada cecair maka kuranglah kemasukan cecair penyejuk kedalam tangki . Bila kandungan cecair banyak maka parasnya jadi tinggi dan ini
menyebabkan pelampong turut naik tinggi keatas dan orifis akan terbuka. Lalu cecair penyejuk masuk kegelong pencairwap dan terus kepemampat. Disini dapat diperhatikan yang pemampat tidak dilindungi dari dimasuki cecair penyejuk iaitu semasa sistem penyejukkan kurang beban. Cecair penyejuk tidak akan bertukar kepada wap kesemuanya bila beban kurang. Jadi kemungkinan besar cecair penyejuk akan masuk kedalam pemampat dan hancurlah pemampat jika cuba memampat cecair tersebut. Jadi injap ini hanya sesuai bagi sistem penyejukkan cas terhad sahaja. Jika berlaku pula cas berkurangan maka pencair wap tidak akan jadi sejuk. Penelitian yang wajar mestilah dibuat jika hendak menggunakan injap ini. Satu peringatan lagi ialah apabila injap ini digunakan pada sistem penyejukkan amonia,
Maka akumulator sedutan mestilah dipasangkan sebelum pemampat.


High pressure side floats refrigerant
control mechanism. Liquid refrigerant
flowing in from condenser will cause
float to rise and open needle valve.
Then liquid refrigerant flows into
evaporator.



Low Pressure Side Float(LPSF)
 
          Low pressure side float adalah sejenis pengawal refrigerant yang mudah difahami. Jenis ini pada masa dahulu sangat terkenal dn masih lagi digunakan pada setengah unit. Low pressure side float digunakan pada evaporator jenis flooded dan dipasang menjadi satu bahagian daripada evaporator.
          LPSF ini sendiri berbentuk cylinder kadang kala dipanggil “float chamber” dimana didalamnya terdapat bahagian-bahagian yang mustahak seperti float ball. Float valve lever, Float valve needle dan oil return line. Float valve, float ball, float valve lever dan float valve needle dipasang kefloat valve bodyyang mana boleh bergerak turun naik mengikut keadaan paras cecair bahan penyejuk dalam float chamber. Needle tadi akan menutup atau membuka lubang needle seat.
          Lubang needlae seat bersambung dengan saluran cecair yang membawa cecair bahan pendingin kedalam chamber. Saluran suction dipasang masuk memanjang kedalam float chamber yang mana hujungnya menghala keatas jika chamber itu menggunakan float chamber. Hujung saluran itu menghala kebawah jika sekiranya chamber itu menggunakan float pan. Ini adalah untuk mengelakkan supaya tidak ada cecair bahan pendingin yang akan masuk kecompressor.
          Minyak biasanya balik kecompressor melalui lubang kecil yang terdapat disaluran suction dalam chamber dimana lubang itu terletak betul-betul diparas cecair yang paling tinggi. Oleh kerana lubang ini kecil, jika kedudukan unit tidak rata, ini akan menyebabkan minyak tidak akan balik kecompressor dan menjadikan oil binding ataupun cecair bahan pendingin akan masuk semula kedalam compressor. Jika terjadi oil binding, permukaan cecair bahan pendingin dilitupi oleh minyak dan akan menggagalkan bahan pendingin daripada bertukar bentuk kepada wap dengan secukupnya.
          Perinsip operasi metering device jenis ini sangat mudah difahami. Coil evaporator dipenuhi oleh cecair bahan pendingin dan jumlahnya dikawaloleh float valve. Apabila haba diserap oleh bahan pendingin dalam evaporator, cecair bahan pendingin tadi akan mendidih dan sebahagaian daripada cecair bahan pendingin tadi akan menjadi wap dan disedut kecompressor. Ini akan menyebabkan paras cecair bahan pendingin dalam chamber menjadi rendah yang mana perkara ini juga akan menjadikan float ball turun kebawah.
          Apabila float ball turun kebawah, needle akan membuka lubang needle seat dan memberi jalan pada cecair bahan pendingin dari saluran cecair masuk kefloat chamber menggantikan cecair yang telah evaporate tadi. Float ball akan naik dan float needle akan menutup lubang seat jika sekiranya cecair bahan pendingin dalam chamber telah sampai keparas maksima. Float control ini bekerja untuk menyamakan paras cecair dalam chamber atau di low pressure side.

Kerosakkan jika float valve needle yang sentiasa terbuka atau membuka lubang seat
dapat dikenali dengan :
1. Bunyi bising yang bertalu-talu dievaporator, setelah compressor berhenti.
2. Persamaan tekanan pada kedua-dua bahagian
3. Frost disaluran suction.

Semua float control mestilah dipasang rata untuk mendapatkan operasi yang memuaskan. Bahagian-bahagian float chamber boleh diceraikan untuk dibaiki.


Low side float refrigerant control. Note suction line and liquid line connections. Loat and
needle mechanism maintain constant level of liquid refrigerant in evaporator.

Low pressure side float refrigerant control. A bucket or pan type float is used in this refrigerant
level control. Suction line dips to the bottem of open float in order to remove oil which might

 


8. Various Component

Bermacam kompenan penyejukan

TAJUK : MEMASANG PELBAGAI KOMPONEN PENYAJUKAN

 
TUJUAN :

          Kertas penerangan ini bertujuan untuk menerangkan kepada pelatih tentang
pemasangan pelbagai komponen dalam sistem penyaman udara. Antara komponen-komponen yang perlu dibuat pemasangan ialah Compressor, Condenser, dan lain-lain
lagi.

 
PENERANGAN :

          Sistem penyejukan dan penyaman udara mempunyai berbagai komponen yang
bebrbeza-beza dari segi reka bentuk dan jenis bergantung kepada aplikasi sistem
tersebut. Namun begitu terdapat komponen yang mempunyai reka bentuk dan jenis
yang sama. Pemasangan komponen komponen ini adalah bergantung kepada tujuan :
    a. penggantian komponen yang rosak
    b. pembaikan dan dipasang semula
    c. pemasangan baru

Komponen-komponen yang terlibat didalam pemasangan adalah seperti
    • Filter drier
    • Compressor
    • Matering device
    • Oil separator
    • Low pressure swicth
    • High Pressure switch

Pemasangan komponen-komponen ini memerlukan perhatian dan peraturan yang
tertentu. Sekiranya pemerhatian dan peraturan menukar komponen tidak diikut
dengan betul, boleh menjejaskan sistem. Sistem juga berkemungkinan beroperasi
dibawah kecekapan yang sebenarnya. Pada sistem lebih besar pemasangan yang tidak
betul boleh mengakibat kerugian dan pembaziran.

 
Komponen dan peralatan lain yang terlibat dalam kerja pemsangan komponen.

          Adakalanya sebelum komponen ditukar ganti, bahan pendingin atau refrigerant
perlu diasing kan dari komponen yang akan diganti atau dikeluar kan . Proses ini di
kenali sebagai pump down. Untuk melakukan kerja pump down beberapa peralatan
dan komponen lain perlu diketahui penggunaanya. 


Service valve
Service valve atau manual shut off valve amat meluas digunakan terutama pada sistem yang berkapasiti besar.


Binaan dan reka bentuk service valve
Service valve terdapat dalam berbagai saiz. Rekabentuk dan binaan boleh dilihat pada
gambarajah di bawah.

 
 




Service valve ini biasanya dipasang pada :
    a. saluran sedutan di compressor
    b. saluran discas di compressor
    c. saluran masuk di liquid reciever
    d. saluran keluar di liquid reciever


Kedudukan service valve

          Terdapat 3 kedudukan service valve yang boleh dilaras semasa kerja-kerja pump down.
    Back seated -- kedudukan iinjjap sttem berrada sepenuhynya diibelakang
    IIntterrmediiatte – iinjjap sttem berrada dii perrttengahan
    Frrontt seatted – Kedudukan iinjjap sttem berrada sepenuhnya diihadapan

 
Back seated
 
Saluran 2 dan saluran 3 ada hubungan ((terbuka)).. Saluran discharge/suction
dihubungkan ke pemampat.. Tiada bacaan tekanan boleh diambil kerana saluran ke
gauge tertutup.. 




Intermediate

Semua saluran ada hubungan. Saluran 1,2 dan 3 ada hubungan atau terbuka Bacaan
tekanan sistem boleh diambil.




Front seated
 
Hanya saluran 1 dan 3 sahaja terbuka dan ada hubungan. Bahan pendingin dari
saluran suction atau discharge tidak memasuki pemampat, saluran ditutup


Sistem pump down
 
Satu kaedah mengumpul semua bahan pendingin (refrigerant) di condenser atau
receiver tank atau kedua-duanya sekali. Pump down adalah satu kerja yang penting
didalam kerja menukar komponen kerana melibatkan penjimat bahan pendingin
dengan jumlah yang banyak.

 
Tujuan pump down

Memudahkan kerja-kerja pembaikan contohnya, menukar TXV, membaiki pemampat,
menukar filter drier dan sebagainya tanpa pembaziran bahan pendingin (refrigerant).

 
Melakukan kerja pump down

Gerakerja pump down adalah boleh dijelaskan dalam gerak kerja amali. Gambarajah
8.5g menunjukan secara ringkas bagaimana pump down dilakukan. Alat manifold
gauge dipasang seperti digambarajah. Kedudukan service valve ketika ini berada pada
kedudukan intermediate, kecuali service valve di keluar condenser yang berada pada
kedudukan back seated. Setelah sistem dihidupkan sehingga stabil service valve pada
keluar condenser dilaras pada kedudukan fronseated.
Bacaan tekanan dibahagian tekanan rendah akan menurun oleh kerana semua bahan
pendingin dipindahkan ke condenser. Sistem akan dimatikan apabila bacaan tekanan
rendah mencapai 1-2 psig. Dengan pantas service valve di saluran sedutan akan
dilaras ke kedudukan front seated.



  9. ASSEMBLE COMPONENTS (pemasangan/exclude Reefer)


KITARAN ASAS PENNYEJUKAN

          Kitaran asas penyejukan ialah suatu kitaran yang menunjukkan bagaimana wap bahan
pendingin disedut oleh pemampat dan dinyahcas ke pemeluwap. Pemeluwap
kemudiannya akan menyingkir haba yang diserap oleh penyejat. Wap bahan pendingin
akan kembati ke cecair setelah haba dising-kirkan. Cecair bahan pendingin kemudian,
akan masuk ke penyejat melalui peranti permeteran. Di penyejat, haba akan diserap
apabila cecair bahan pendingin bertukar ke wap (proses sejatan).

 

Fungsi komponen utama dalam sistem penyejukan

(a) Compressor ( juga disebut sebagai jantung atau nadi pada sistem penyejukan )
      mengepam bahan pendingin ke seluruh sistem. Pemampat menyedut wap bahan
      pendingin dari saluran sedutan dan memampatkannya ke saluran nyahcas. Wap bahan
      pendingin akan menjadi panas dan tekanan menjadi tinggi lalu masuk ke dalam
      pemeluwap.

(b) Condenser ialah untuk menyingkirkan haba yang diserap di penyejat. Semasa haba
      dising-kirkan, wap bahan pendingin akan bertukar menjadi cecair. Tekanan dan suhu
      cecair bahan pendingin di pemeluwap masih tinggi. Cecair ini kemudiannya akan
      mengalir ke tangki penerima.
(c) Receiver tank berfungsi untuk menerima cecair bahan pendingin dari pemeluwap dan
      mem-bekalkannya ke saluran cecair. Di saluran cecair, bahan pendingin akan melalui alat
      pengering. Di dalam alat pengering, kelembapan yang ada pada sistem akan diserap.
      Kemudian, cecair bahan pendingin akan masuk ke peranti permeteran.

(d) Matering devices ialah untuk merendahkan suhu dan tekanan cecair bahan pendingin.
      Alat ini juga digunakan untuk mengawal kadar aliran masuk bahan pendingin ke dalam
      penyejat supaya sistem beroperasi dengan berkesan dan tidak mem-bebankan    
      pemampat. Cara bagaimana bahan pendingin bertukar dari suhu dan tekanan tinggi ke
      suhu dan tekanan rendah akan diterangkan dalam unit peranti permeteran.      

(e) Refrigerant atau bahan pendingin yang mengalir di dalam penyejat akan menyerap
      haba dan menjadi sejuk. Semasa penyerapan haba berlaku, cecair bahan pendingin
      bertukar menjadi wap dan mengalir ke saluran sedutan dan masuk ke pemampat.
      Pemampat akan memampat wap bahan pendingin dan proses kitaran akan berulang
      semula





PERBEZAAN SUHU DAN TEKANAN DALAM SISTEM



 Penyambungan paip

1) Dengan menggunakan dua Spannar Utama ketatkan dua “ Flare Nut” .
    ( Berhati – hati supaya tidak merosakan paip dekat dengan “ Indoor Unit “).


2) Penjagaan “ Flare “.

    Tiga perkara yang perlu diambil perhatian.
         1. CLEAN = Jangan ada kekotoran di dalam paip.
         2. TIGHT = Tidak akan berlaku kebocoran gas.
         3. DRY = Tiada udara lembapan di dalam paip.


3) Dengan mengunakan minyak refrigerant letakan di luar dan dalam permukaan
     pengembangan . Kemudian dengan berhati – hati masukan penyambungan “ Flare “ ke
     paksi tengah penyambungan “ Union “. Seterusnya ketatkan “ Nut “ sehingga ketat.
     ( Jangan menggunakan sebarangan minyak selain minyak Refrigerant ).



4) Dengan menggunakan “ Torque Wrench “ yang sesuai ketatkan paip dengan selamat.


5) Gunakan “ Adjustable Wrench” atau Spannar utama untuk melonggarkan “ Flare Nut
     “ di bahagian valve penutup cecair dan penutup gas.



                              

6 ) Masukan paip gas ( paip besar ) dan paip cecair ( paip kecil ) , paip yang besar
     mestilah berada diluar dan paip yang kecil diletakan bersama – sama dengan paip yang
     besar supaya ianya nampak kemas.


7) Sediakan kelurusan paip sepanjang dalam 200mm supaya ianya dapat memudahkan
     masuk di paksi tengah penyambungan.


8) Dengan menggunakan “ Spanner “ mengikut sais paip atau “ Adjustable Spanner “
     yang sesuai ketatkan dengan berhati – hati..







MENGECAS BAHAN PENDINGIN , MENGUJI KEBOCORAN DAN MINYAK
BAHAN PENDINGIN.
  
Mengecas adalah proses mengisi bahan pendingin ke dalam sistem melalul berbagaibagai
kaedah. Mengecas ke dalam sistem penyejukan dan penya-manan udara dilakukan
kerana unit tersebut baru dipasang, berlakunya kebocoran atau selepas menggantikan
komponen-komponen pada sistem tersebut.
Sebelum proses mengecas dapat dilakukan, sistem tersebut perlulah diuji kebocorannya
dan proses pengungsian perlulah dilakukan terlebih dahulu.

 
PENGUNGSIAN DAN MENGECAS SEMULA
 
Pada kebiasaannya, sesuatu sistem penyejukan dan penyamanan udara telah dicas
secukupnya sebelum dikeluarkan daripada kilang. Apabila berlakunya kekurangan bahan
pendingin disebabkan oleh kebocoran atau penggantian alat-alat yang rosak, dua perkara
perlu dilakukan, iaitu pengungsian dan mengecas. Proses pengungsian dan mengecas
hendaklah dilakukan seperti berikut:

     1) Buang bahan pendingin yang ada di dalam sistem.
    2 ) Perbaiki kebocoran atau gantikan alat-alat yang rosak.
    3 ) Uji kebocoran, seperti yang akan diterangkan dalam tajuk seterusnya.
    4 ) Pengungsian sistem keseluruhannya.
    5 ) Caskan bahan pendingin melalui bahagian tekanan rendah atau injap service tekanan
          rendah dengan secukupnya.


Menguji Kebocoran pada Sistem Penyamanan Udara dan Penyejukan

Menguji kebocoran boleh dilakukan dengan tiga cara, iaitu:
    (a) dengan menggunakan larutan buih sabun.
    (b) dengan menggunakan sumpitan api halida.
    (c) dengan menggunakan pengesan elektronik.

Sebelum kebocoran dapat dikesan, pengujian tekanan dalam sistem perlulah dibuat terlebih
dahulu. Cara pengujian tekanan dalam sistem adalah seperti berikut:
    (a) Pasangkan tolok pancarongga pada sistem.
    (b) Pastikan hos tekanan rendah dipasang pada saluran sedutan.
    (c) Pastikan hos tekanan tinggi dipasangkan pada saluran nyahcas.
    (d) Pastikan hos rawatan dipasangkan di tangki nitrogen atau karbon dioksida atau bahan
          pendingin.
    (e) Buka injap di tangki nitrogen dan injap tangan di tolok pancarongga tekanan rendah.
    (f) Masukkan gas nitrogen ke dalam sistem pada kadar tekanan di bawah 12 kg/cm2.
    (g) Setelah gas dimasukkan ke dalam sistem, tutup injap di tolok pancarongga.
    (h) Setelah itu, barulah proses mengesan kebocoran dapat dilaksanakan.



KAEDAH MENGUJI TEKANAN DALAM SISTEM



(a) Mengesan kebocoran dengan menggunakan larutan buih sabun.
      1) Lakukan pengujian tekanan terlebih dahulu.
      2) Letakkan larutan buih sabun pada semua sam-bungan atau bahagian- bahagian yang
           bengkok atau tempat-tempat yang disyaki bocor.
      3) Perhatikan dengan teliti keadaan buih sabun tersebut. Jika terdapat kebocoran, biuh
          sabun tersebut akan membesar (menggelembung).

(Gambarajah pengujian kebocoran). 

  

(b) Mengesan kebocoran dengan menggunakan sumpitan api halida.
    1) Lakukan pengujian tekanan terlebih dahulu.
    2) Nyalakan sumpitan api halida dan halakan hos esak tersebut kepada setiap
         penyambung tiub atau tempat-tempat yang disyaki bocor.
    3) Nyalaan api ini akan bertukar warna dari warna jernih ke wama kecil hijau muda jika
         terdapat kebocoran yang kecil pada sistem. Warnanya akan menjadi ungu jika
         terdapat kebocoran yang besar. (Gambarajah dibawah).




(c) Mengesan kebocoran dengan menggunakan pengesan elektronik.
     Lakukan pengujian tekanan terlebih dahulu. Kesan kebocoran.
     Mengesan kebocoran dengan menggunakan alat ini boleh juga digunakan semasa sistem
     sedang berfungsi kerana alat tersebut amat sensitif kepada bahan pendingin. Pengesan
     elektronik akan mengeluarkan bunyi siren jika kebocoran pada sistem tersebut dapat
     dikesan. (Gambarajah dibawah).





MENGHAMPAGAS ( VACUUM ) SISTEM


Vacuum Pump




Apabila kita memperbaiki kebocoran atau menggantikan alat-alat yang rosak, perlulah
menghampagas sistem tersebut terlebih dahulu. Cara-cara menghampagas sistem dapat
dilihat seperti yang ditunjukkan dalam Gambarajah diatas. Cara-caranya adalah seperti berikut:

1. Gunakan pam vakum yang baik. Tukarkan minyak pam vakum selalu supaya pam
    boleh bekerja dengan baik.
2. Pasangkan injap servis pada tiub servis bahagian tekanan rendah di pemampat seperti
    yang ditunjukkan dalam Gambarajah diatas.
3. Pasangkan hos pam vakum pada injap servis dan biarkan injap tertutup.
4. Jalankan pam vakum. Buka injap nyahcas dan perlahan-lahan buka injap servis pada
    pemampat.
5. Jika menggunakan pam vakum yang baik, buka injap servis pada pam vakum perlahanlahan
    untuk mengelakkan minyak di dalam pemampat disedut keluar.
6. Jalankan pam vakum kira-kira 15 minit atau sehingga 500 mikron atau 76 cm merkuri,
    pada tolok tekanan rendah. Setelah pam berfungsi kira-kira 30 minit, tutup injap pada
    pam vakum, tetapi biarkan tolok vakum pada sistem. Lihat jarum di tolok vakum. Jika
    jarumnya naik, ini menunjukkan ada kebocoran di dalam sistem.
7. Tutup injap servis di pemampat dan hentikan pam vakum.
8. Masukkan sedikit bahan pendingin, kira-kira pada bacaan tekanan 2 ke 3 kg/cm2 dan
    uji kebocoran pada bahagian tekanan rendah. Selepas itu, Jalankan sistem sebentar.
    Lakukan juga pada bahagian tekanan tinggi.
9. Lakukan pelegaan bahan pendingin yang dicas tadi bagi membantu mengeluarkan
    kelembapannya.
10. Jalankan pam vakum semula dan lakukan proses menghampagas seperti di atas selama
    30 minit lag! sehingga bacaan tolok vakum 500 mikron atau 76 cm merkuri.


MENGECAS SISTEM ( CHARGING SISTEM )

Mengecas Sistem Menggunakan Wap Bahan Pendingin
Mengecas sistem dengan menggunakan wap bahan pendingin dijalankan melalui saluran
sedutan, iaitu di bahagian tekanan rendah. Wap ini akan masuk ke dalam pemampat
melalui saluran sedutan pemampat dan pemampat hanya mampu memampatkan wap
bahan pendingin sahaja. Jangan masukkan cecair bahan pendingin melalui saluran
sedutan. Perbuatan ini boleh merosakkan pemampat.

 
Mengecas dengan menggunakan wap bahan pendingin boleh dilakukan melalui tiga cara:
(a) Berpandukan kepada tekanan dengan menggunakan tolok pancarongga.
(b) Berpandukan pada bacaan suhu dengan menggunakan meter suhu yang diletakkan di
      penyejat.
(c) Berpandukan pada bacaan arus dengan menggunakan amprobe.


Mengecas wap bahan pendingin berpandukan tekanan.
1) Lakukan pengujian tekanan terlebih dahulu. Kesan kebocoran seperti yang telah
     diterang-kan sebelum inl.
2) Lakukan proses menghampagas pada sistem mengikut langkah-langkah yang telah
     diterangkan. Setelah proses menghampagas selesai, tutup injap di tolok pancarongga
     dengan rapi dan matikan bekalan pada pam vakum. Tanggalkan hos service di pam
     vakum.
3) Sambungkan hos service ke tangki servis bahan pendingin.
4) Buka injap di tangki servis bahan pendingin. Lakukan pelegaan di hos service, iaitu
     dengan membuangkan sedikit bahan pendingin dari hos tersebut bagi tujuan
     mengembangkan keluar kelembapan di dalamnya.
5) Buka sedikit injap di tolok pancarongga dengan perlahan-lahan. Biarkan wap bahan
     pendingin masuk ke dalam sistem dengan kadar yang melebihi tekanan atmosfera.
6) Tutup semula injap di tolok pancarongga.
7) Jalankan sistem tersebut.
8) Semasa sistem sedang beroperasi, masukkan sedikit demi sedikit wap bahan pendingin
     dengan membuka injap di tolok pancarongga di bahagian tekanan rendah. (i) bahan
     pendingin Ft-12 - tekanan saluran
     sedutan = 0/7 kg/cm2 (ii) bahan pendingin R-22 - tekanan saluran
     sedutan = 4.2 kg/cm2
9) Jika tekanan saluran sedutan telah sampai ke takat tekanan yang dikehendaki, tutup
     injap di tolok pancarongga dan injap di tangki bahan pendingin.
10) Tutup injap (jika injap sen/is pada kedudukan ke belakang), jika ada. Jika sistem
       tersebut menggunakan injap tangan, maka perlulah dikapit terlebih dahulu. Setelah
       selesai dikapit ( pinch ) tanggalkan hos tekanan rendah dan tanggalkan injap tangan.
11) Lakukan brazing atau soldering bagi memastikan bahan pendingin tidak keluar dari
       sistem.


Mengecas wap bahan pendingin berpandukan tekanan.



Mengecas wap bahan pendingin berpandukan suhu
Lakukan Langkah (1) hingga (11) seperti yang telah diterangkan dalam bahagian
mengecas wap bahan pendingin berpandukan tekanan. Pasangkan meter suhu di penyejat
seperti yang ditunjukkan dalam Gambarajah dibawah. Semasa sistem berfungsi,
masukkan wap bahan pendingin sedikit demi sedikit ke saluran sedutan. Sambil itu,
perhatikan suhu di penyejat.

Jika suhu yang dikehendaki telah sampai ke takatnya, tutup injap di tolok pancarongga
dan injap di tangki bahan pendingin. Lakukan Langkah (10 dan 11) seperti yang diterangkan
dalam bahagian mengecas wap bahan pendingin berpandukan tekanan.



Mengecas wap bahan pendingin berpandukan arus
Lakukan Langkah (1) hingga (9) seperti yang telah diterangkan dalam bahagian
mengecas wap bahan pendingin berpandukan tekanan. Pasangkan amprobe pada dawai
hidup bagi mendapatkan bacaan arus (ampere) semasa sistem sedang beroperasi. Beban
yang tinggi akan meninggikan arus yang mengalir dalam sistem.

Semasa sistem sedang beroperasi, masukkan wap bahan pendingin. Sambil itu,
perhatikan jumlah arus yang tercatat di amprobe. Jika arus telah sampai ke takat jumlah
yang ditetapkan oleh sistem tersebut, tutup injap di tolok pancarongga dan tutup injap di
silinder servis bahan pendingin.

Lakukan Langkah (10 dan 11) seperti yang diterangkan dalam bahagian mengecas wap
bahan pendingin berpandukan tekanan.



Mengecas Bahan Pendingin Menggunakan Silinder Pengecas
Alat-alat yang digunakan untuk mengecas dengan menggunakan silinder pengecas adalah
seperti berikut:
(a) tolok pancarongga
(b) pam vakum
(c) bahan pendingin
(d) silinder pengecas
 
          Dengan menggunakan silinder pengecas kita boleh mengecas bahan pendingin dengan
tepat dan berkesan. Cara-cara mengecas bahan pendingin menggunakan silinder pengecas
adalah seperti berikut:
1 Masukkan bahan pendingin secukupnya ke dalam silinder pengecas dan laraskan skala
   bahan pendingin bergantung kepada bahan pendingin yang digunakan bersesuaian
   dengan suhu sekeliling.
2 Lakukan pengungsian sistem seperti yang telah diterangkan dalam tajuk terdahulu.
3 Selepas pengungsian, sambungkan hos ra-watan pada injap pengecas dan lakukan pelegaan.
   Ini bertujuan membuang udara yang ada di dalam hos rawatan semasa
   memindah-kannya dari pam vakum.
4 Sentiasa mengecas melalui bahagian tekanan rendah di saluran sedutan atau pada tiub
   sen/is. Semasa mengecas, sistem hendaklah diberhentikan.
5 Buka injap pada silinder pengecas dan pada tiub servis. Biarkan bahan pendingin
   masuk ke dalam sistem secara perlahan-lahan sehingga bahan pendingin di dalam
   silinder pengecas menjadi stabil. Biarkan kira-kira lima
   minit sebelum sistem dihidupkan. Kawalan kemasukan bahan pendingin hendaklah
   dibuat pada injap servis, bukan pada injap silinder.
6 Jika buih terjadi dalam silinder pengecas, injap servis hendaklah ditutup dan digoncang
   ke atas dan ke bawah beberapa kali. Jangan terlalu lama. Kemudian, bolehlah
   mengecas semula.
7 Jika tekanan dalam pengecas menjadi seim-bang, kita bolehlah menambah tekanan
   silinder pengecas dengan menggunakan air suam untuk memanaskannya. Suhu air
   hen-daklah tidak melebihi 51 °C. Jangan sekali-kali menggunakan api untuk
   memanaskan pengecas. Ini boleh mewujudkan tekanan hidrostatik dalam silinder dan
   boleh menyebabkan letupan berlaku.
8. Setelah casnya cukup, buat jempitan pada tiub servis dan potong injap servis.
   Kemudian, silfoskan penghujung tiub proses yang telah dipotong.



Mengecas dengan Menggunakan Timbang (Melalui Bahagian Tekanan Rendah)
Berpandukan Gambarajah dibawah, kita boleh menge-cas bahan pendingin dengan
menggunakan tim-bang. Cara mengecas dengan menggunakan timbang adalah seperti
berikut:
1 Letakkan silinder bahan pendingin dengan secara menegak di atas timbang.
2 Sambungkan saluran pada injap servis di pemampat dan silinder servis dengan tiub                  kuprum saiz 6 mm. Kita boleh juga mengguna-'kan hos cas. Catatkan bacaanpada
   timbang.
3 Pasangkan tolok pancarongga seperti yang ditunjukkan dalam Gambarajah dibawah.
4 Buat pelegaan pada saluran cas atau rawatan dengan membuka injap silinder servis.
5 Buka injap servis di pemampat dan masukkan wap bahan pendingin.
6 Jalankan pemampat, caskan wap bahan pendingin perlahan-lahan dan lihat
   tekananpadatolok pancarongga dan skala timbang.
7 Jika silinder servis menjadi sejuk, silinder itu bolah djpanaskan dengan
   menggunakanair panas atau kain yang diceiup dengan air panas. Ini meholong
   membuat bahan pendingin masuk ke dalam sistem dengan lancar.
8 Setelah cukup cas, dengan menolak bacaan awal dengan bacaan akhir
   padaskalatimbang, tutup injap di silinder servis dan pada injap sedutan atau injap
   servis. Tanggalkan saluran atau hos rawatan daripada injap servis dan sistem bolehlah
   dihidupkan seperti sediakala.


Mengecas dengan Menggunakan Timbang (Melalui Bahagian Tekanan Tinggi)
Sistem yang besar menggunakan bahan pendingin yang banyak. Jika kita mengecas
menggunakan wap bahan pendingin melalui saluran sedutan, ini akan memakan masa
yang lama. Dalam hal ini, kita boleh mengecas dengan memasukkan cecair bahan
pendingin melalui bahagian tekanan tinggi — biasanya di tangki penerima atau saluran
nyahcas.

Gambarajah dibawah, menunjukkan sambungan dan alat-alat yang diperlukan bagi
mengecas dengan menggunakan timbang melalui bahagian tekanan tinggi. Cara-cara
mengecas menggunakan cecair bahan pendingin di bahagian tekanan tinggi adalah seperti
berikut:

1. Pasangkan tiub kuprum yang saiznya 6 mm di tangki sen/is dan hos rawatan seperti
     yang ditunjukkan dalam Gambarajah dibawah. Tangki servis hendaklah diterbalikkan
     dan disangkut-kan pada timbang spring. Semasa mengecas, pemampat hendaklah
     dihentikan dan suhu pemeluwap hendaklah sama dengan suhu sekeliling.
2. Buka injap di tangki servis dan lakukan pelegaan pada hos rawatan. Masukkan cecair
     bahan pendingin dengan membuka injap tolok tekanan tinggi dan injap servis
     nyahcas.
3. Berpandukan timbang spring, tentukan cecair bahan pendingin yang masuk ke dalam
     sistem adalah cukup.
4. Setelah cukup cas, tutup injap tangki servis dan injap di tolok pancarongga. Injap di
     tolok tekanan tinggi hendaklah dibuka untuk mem-buat suhu-pirau supaya tekanan
     daripada saluran rawatan dapat pergi ke bahagian tekanan rendah. Tutup injap di
     tolok tekanan tinggi dan buka saluran rawatan.
5. Jalankan sistem dan lihat tekanan pada tolok pancarongga.






'Pump Down'

Proses 'pump down' biasanya dilakukan pada sistem yang besar untuk mengelakkan
pembaziran bahan pendingin semasa menukar penyejat,
pemampat atau pemeluwap yang rosak. Pada kebiasaannya, bahan pendingin dipam dan
disimpan di bahagian tekanan tinggi, iaitu di tangki penerima dan pemeluwap.

 
Cara-cara untuk membuat 'pump down' ialah seperti berikut:
1. Pasangkan tolok pancarongga seperti yang ditunjukkan dalam Gambarajah diatas.
2. Tutup injap di tangki penerima (F) dengan mengikut pusingan arah jam. Injap di tolok
    (A) dan (B), pada tolok pancarongga hendaklah ditutup. Injap sen/is nyahcas (C)
    hendaklah dibuka (kedudukan belakang). Injap servis sedutan (D) hendaklah dibuka
    sedikit.
3. Selepas semua injap dilaras, hidupkan sistem sehingga tekanan sedutan menunjukkan
    0.15 -0.20 kg/cm2. Tekanan di tolok tekanan tinggi akan naik. Biarkan sistem hidup
    dan biarkan bahagian tekanan rendah berkeadaan vakum. Tekanan yang tinggi akan
    memaksa semua bahan pendingin masuk ke dalam tangki penerima.
4. Tutup injap servis (kedudukan hadapan) di tangki penerima, injap (C) atau (D).
    Hentikan sistem.
5. Semasa sistem masih berkeadaan vakum, buka sedikit injap servis (F) di tangki
    penerima. Ini membuatkan sedikit wap bahan pendingin masuk di bahagian 'pump
    down'. Biarkan sehingga tekanan pancarongga menunjukkan 1 kg/cm2. Tutup injap
    (F). Tujuan berbuat demi-kian ialah untuk mengelakkan sistem daripada menyedut
    udara semasa dibuka.
6. Selepas injap (F) ditutup semula, bolehlah penyejat atau alat-alat dibuka untuk dibaiki
    atau digantikan.
7. Cara-cara di atas ialah untuk membuat 'pump down' pada bahagian tekanan sistem,
    iaitu daripada alir keluar tangki penerima, pengering, injap pengembangan, penyejat,
    pemam-pat dan penukar haba.
8. Jika pemampat hendak dibuka, tutup injap servis sedutan, (D).
9. Jika pemeluwapan atau bahagian tekanan tinggi hendak dibuka, tutup injap alir masuk
    dan alir keluar tangki penerima. Injap alir masuk bolehlah dibiarkan terbuka Jika
    bahagian tekanan tinggi tidak dibuka.

     
Operasi proses vacuum dan mengecas bahan pendingin pada split unit
  
1) Sambungkan manofold gauge.
    a) Vacuum unit , buka bahagian tekanan rendah dan lihat bacaanya.
    b) Bacaan gauge mestilah dalam – 760mmHg .




2) Operasi Vacuum Pump.
    a) Melihat kebocoran dengan menggunakan pump vacuum.
    b) Dalam keadaan ini , tutup semua saluran gauge dan matikan pump vacuum.
    c) Tunggu 5 hingga 10 minit dan lihat jika ada tanda – tanda kebocoran.



3) Memeriksa kebocoran.
    a) Periksa “ Compound pressure gauge “ dan lihat jika ianya tidak dalam bacaan “
    Atmosphere 0 “ .
    b) Jika ianya dalam bacaan 0 ataupun jarum gauge bergerak ke 0 ini menandakan
    ianya ada kebocoran.




4) Alihkan set – caps atau penutup valve bahagian gas dan cecair.




5) Buka “ Shut – off valve “ dengan menggunakan Allen key.
    a) Pastikan kedua – dua bahagian dibuka penuh ( Balikkan sedikit ).




 6) Jangan lupa tutup balik penutup valve.





7) Periksa kompenan samada mengalami kebocoran.





8 ) Periksa tekanan mencukupi.



 

 Kaedah penggunaan Swaging Tool.

Pengembangan ( flare ) cooper tube

    • Buat pengembangan ( flare ) pada kedua-dua saiz cooper tube.
    • Masukkan tube kedalam lubang flaring tool mengikut saiz tube, dengan menggunakan nat
      pengembang ,lakukan pengembangan tube. ( Hujung tube keluar 0-0.5 mm dari permukaan
      flaring block.



 

Kelengkapan (tools) peralatan pengoperasian


Click link dibawah ini

 

 

10. Control Device (Alat Kawalan)

TAJUK : SUIS KAWALAN TEKANAN (PRESSURE CONTROL)

 
TUJUAN :

Kertas penerangan ini akan menerangkan kepada pelatih tentang fungsi-fungsi bagi suis kawalan tekanan dan kegunaannya di dalam sistem penyaman udara. Seperti yang pelatih ketahui terdapat pelbagai jenis aksesori yang terdapat di dalam sistem penyaman udara dan suis kawalan tekanan merupakan salah satu daripada aksesori tersebut

 
PENERANGAN :
 
Sistem penyejukan dan penyamanan udara selalunya dilengkapi dengan berbagai alat kawalan operasi, terutamanya dibidang industri dan komersial. Antara alat kawalan yang digunakan adalah seperti pemutus beban lampau, lara suhu, suis aliran, suis kawalan minyak, suis kawalan tekanan dan sebagainya.

Alat kawalan ini berfungsi untuk mengawal operasi sistem melalui pendawaian litar letrik . Alat kawalan ini akan menghidup dan mematikan sistem sekiranya sistem beroperasi didalarn keadaan tidak normal. Alat kawalan ini berfungi untuk memutuskan litar kawalan dengan kehadiran haba yang berlebihan atau tekanan yang tidak normal. Suis kawalan tekanan adalah antara alat kawalan yang digunakan pada sistem penyejukan dan penyamanan udara industri. Dua suis kawalan tekanan yang biasa digunakan pada sistem iaitu suis tekanan rendah (LPC)
dan suis tekanan tinggi (HPC).





contoh
Suis kawalan
tekanan


Suis tekanan tinggi - 'High pressure control’ (HPC)

Gambarajah a, menunjukan operasi suis tekanan tinggi yang dipasang pada saluran nyahcas (discharged line) menerusi tiub kuprum. Apabila tekanan meningkat 'bellows' atau apar akan mengembang. Bellows ini digunakan untuk mengaktifkan spring pada kedudukan suis sedia tutup (normally closed) .

 Gambarajah a

Sekiranya tekanan tinggi meningkat menjadi begitu tinggi, bellows ini mengembang dan mampu untuk membuka suis dan litar seterusnya mematikan pernampat. Suis tekanan tinggi ini dengan sentuhan berkeadaan sedia tutup (normally closed) akan membuka litar apabila tekanan terlalu tinggi (Gambarajah b).

Gambarajah b

Gambarajah b

Gambarajah pendawaian b



Suis tekanan rendah - 'Low pressure control' (LPC)

Rekabentuknya dengan suis tekanan rendah adalah hampir sama dengan suis tekanan tinggi. Suis tekanan rendah dipasang dibahagian saluran sedutan iaitu dibahagian tekanan rendah . Suis ini akan mematikan pernampat apabila berlaku tekanan yang terlalu rendah di sistem
Sentuhan suis adalah berkeadaan sedia buka (normally open). Suis ini akan menutup atau 'closed contact' apabila berlaku tekanan yang normal dan menghidupkan pemampat,



Jenis dan binaan

Kebanyakan suis tekanan yang digunakan didalam sistem komersial dan Industri adalah dari jenis yang boleh dilaras, seperti yang ditunjukan pada gambarajah. Suis tekanan jenis ini boleh digunakan pada berbagai jenis sistem. Contohnya, suis ini oleh dipasang pada sistem penyejukan R12 dan ia boleh juga digunakan pada sistem penyaman udara R22.
Suis kawalan tekanan pada asasnya terdapat dalam 3 jenis iaitu :
    a. Dual pressure control
    b. Single pressure control
    c. Non adjustable pressure switch.
Adjustable pressure switch

Non adjustable pressure switch



Ini boleh dilakukan dengan membuat penyesuaian dan larasan pada pada 'skru pelaras tekanan' mengikut kesesuaian tekanan bahan pendingin yang digunakan.

single pressure swicth untuk low side



Pemasangan dan pendawaian

Suis tekanan rendah dan suis tekanan tinggi adalah dilengkapi dengan tiub rerambut untuk menyalurkan tekanan kepada suis. Suis tekanan rendah hendaklah dipasang pada bahagian tekanan rendah yang biasanya pada saluran sedutan. Suis tekanan tinggi pula dipasang pada bahagian tekanan tinggi yang biasanya pada saluran nyahcas.



Suis tekanan dari jenis gabungan, adalah suis tekanan yang menempatkan kedua-dua suis tekanan rendah dan tinggi didalam satu komponen. Gambarajah menunjukan suis tekanan dari jenis tidak boleh dilaras atau 'non-adjustable'.

Suis tekanan jenis ini kurang digunakan pada sistern kornersial dan industri tetapi banyak digunakan pada sistern penyarnan udara kenderaan. Kelebihan suis tekanann ini adalah kerana harga yang lebih murah. Apabila memasang atau menukar ganti suis ini, ia hendaklah bersesuaian dengan bahan pendingin yang digunakan.

 
Operasi suis kawalan tekanan

Suis kawalan tekanan akan memutuskan litar kawalan seterusnaya mamatikan pemampat sekiranya sistem beroperasi didalam keadaan tidak normal (abnormal). Contohnya sistem mengalami kebocoran maka sistem mengalami tekanan yang terlalu rendah. Ini akan membahayakan pemampat. Apabila tekanan rendah jatuh dibawah takat yang di laras (cut out) di LPC, pemampat akan dimatikan melalui tindakan LPC.

Litar pendawaian elektrik unit tingkap

Litar pendawaian unit tingkap berbeza antara satu jenama dengan jenama yang lain. Bagaimanapun pada asasnya litar pendawaian sistem penyamanan udara unit tingkap adalah sama. Perbezaannya hanya dari segi tambahan komponen elektrik yang di gunakan untuk tujuan kelicinan pergerakan unit atau untuk tujuan publisiti perniagaan. Rajah dibawah menunjukkan litar pendawaian asas sebuah unit tingkap.




Litar pendawalan elektrik unit terpisah

Litar pendawaian unit terpisah berbeza daripada unit tingkap kerana unit luar dan unit dalam
mempunyai pendawaian yang berasingan. Pendawaian unit dalam agak kompleks kerana banyak terdapat komponen tambahan untuk mengawal pergerakan kipas penyejat dan mengawal suhu mengikut kehendak pengguna .


Dengan kemajuan masa kini litar pendawaian unit dalam disatukan dengan litar alat kawalan jauh. . Litar alat kawalan jauh adalah litar asas kawalan mikro komputer. Pendawaian unit luar pula agak mudah tetapi banyak mempunyai komponen penting yang dipasangkan seperti motor pemampat, motor kipas pemeluwap, dan kapasitor. Dalam rajah dibawah menunjukkan litar bagi unit luar dengan pangkalan (TeS) 1 dan 2 disambungkan dengan pangkalan 1 dan 2 unit dalam. Kedua-dua litar ini tidak sama antara satu jenama dengan jenama yang lain tetapi prinsip asasnya hampir serupa.


Nota:
OL           — Geganti beban lampau
MC          — Motor pemampat
MF          — Motor kipas
C11 C 12 — Kapasitor larian
CS           — Kapasitor mula
SR           — Geganti permulaan
OC          — Geganti arus
TeS          — Terminal


A. contoh Gambarajah Pendawaian Asas



B. Kendalian Pendawaian Asas Penyaman Udara -Jenis Pisah

Bermula dan Power Point 240V - Pengalir hidup ‘L’ bersama-sama pengalir neutral ‘N’
dan pengalir bumi’E’ akan masuk ke terminal penyambungan di Indoor Unit.
Arus elektrik ml akan dikawal oleh Litar Elektronik pada Panel Kawalan Indoor Unit. Blower pada Indoor Unit akan berkendali dan selepas beberapa saat arus elektrik akan di alirkan melalui terminal hidup ‘C’ untuk ke terminal penyambung di Outdoor. Manakala, pengalir neutral dan bumi akan disambung terus dan terminal untuk dibawa ke terminal penyambung di Out door. Untuk mengendalikan Pemampat dan Kipas Pemelowap satu litar lain pula akan
disambung dan terminal penyambungan ini.


C. Pendawaian Sistem Penghidup Pemarnpatdan Motor Kipas





D. Ringkasan kendalian litar Penghidup Pemampat dan Motor Kipas

Litar penghidup Motor Pemampat
DariTerminal hidup C arus elektrik akan mengalir ke Over Load dan terus mengalir
masuk ke Punca Sepunya pemampat. Dan sini arus elektnik masuk melalui kedua
dua gegelung elektromagnet pemampat dan untuk menggerakkan rotor tenaga
elektrik tambahan diperlukan dan kapasitor memainkan peranan dengan membekalkan
tenaga elektrik simpanannya ketika mi. Arus elektnik seterusnya mengalir kembali
ke punca neutral. Kitaran seterusnya adalah lebih mudah kerana kuasa elektrik
tidak perlu lagi di jana dengan banyak dan ini menjimatkan arus elektnik.

Litar penqhidup Motor Kipas.
Dan terminal hidup C arus elektnik akan mengalir masuk terus ke gelung kelajuan motor kipas dan membekalkan anus elektrik ke kapasitor untuk meningkatkan kuasa pada gelung permulaan. Arus elektnik akan kembali ke terminal Neutral dan kitaran seterusnya juga
akan lebih mudah dan menjimatkan kerana motor tidak lagi memerlukan arus yang tinggi.
Kedua-dua litar ini akan berhenti dan berfungsi apabila litar kawalan pada Indoor Unit
memutuskan bekalan kuasa setelah suhu bilik mencapai takat yang diperlukan.






Pengujian Pemampat Hermatic

1. Langkah pertama –Ambil Bacaan rintangan Gelung Motor Pemampat.




2. Langkah Kedua – Membuat Rumusan bacaan .
    Bacaan Tertinggi adalah Untuk Gelung Common ( C )
    Bacaan Sederhana adalah untuk Gelung Starting ( S )
    Bacaan Terendah adalah untuk Gelung Runnong ( R )

Contoh
Sekiranya bacaan yang di perolehi:
    A + B = 400 ohm (Merupakan nilal Sederhana)
    A + C = 200 ohm (Merupakan nilai Terendah)
    B + C = 600 ohm (Merupakan nilai Tertinggi)

Jadi Penentuan Gelung adalah seeperti berikut:
    Gelung A + B adalah Gelung Starting
    Gelung A + C adalah Gelung Running
    Gelung B + C adalah Gelung Common

Penentuan Punca
    A adalah Punca Common
    B adalah Punca Starting ----- Mengapa kesimpulan ini terjadi
    C adalah Punca Running


Menguji dengan litar Hidup
 
Langkah pertama – Sediakan Litar / Set Pengujian.



Langkah Kedua - menyambung ke Punca Gelung Pemampat
Sambungkan semua punca Set Pengujian ke Punca Gelung Pemampat dengan Betul dan berikan bekalan arus elektrik kepada Litar tersebut.

Langkah Ketiga - Kesimpulan ujian
1. Sekiranya Gelung berkeaadaan balk Motor pemampat akan berkendali.
2. Sekiranya Gelung Rosak - ELCB terpelantik I Motor berdengung.

Pastikan punca sambungan pengalir Bumi dipasang semasa ujian.



Menguji Motor Kipas Penyaman Udara Domestik



Menguji Gelung Motor Kipas menggunakan Multimeter Analog
Setkan Skala pada Meter Pelbagai Guna ( Multimeter) kepada X 10 ohm.
Perkara perlu di pastikan:
Jarum penunjuk pada meter berada pada 0 sebelum ujian.
Panduan bentuk bacaan
    1. Jarum meter menunjukan bacaan - ada sambungan antara gelung
    2. Jarum meter tidak menunjuk bacaan - gelung putus/rosak
        Sebolehnya elakan mengguna meter Digital untuk ujian kerana biasanya ia tidak
        dapat menunjukan bacaan dengan tepat ( sentiasa berubah ubah)

Menguji larassuhu ( Thermostat) dengan kaedah ‘ON dan OFF’
Fungsi thermostat adalah untuk mengawal tahap pendinginan ruang penyejukan
sesuatu sistem dengan berfungsi secara automatik memutus litar sekiranya ruang penyejukan telah mencapai takat pendinginan yang disetkan. Kaedah ‘ON’ dan ‘OFF’ adalah peringkat pengujian awal untuk memastikan Thermostat masih boleh berkendali dengan baik.
Langkah Pertama - OFF kan thermostat, dan berikan bekalan kepada sistem./Sekiranya sistem pemampat boleh berkendali ini menunjukan bahawa Thermostat telah rosak.
Langkah kedua - ON kan Thermostat dan berikan bekalan kepada sistem, sekiranya sistem pemampat tidak boleh berkendali ini menunjukan bahawa Thermostat telah rosak.


Menguji Larassuhu dengan kaedah Guna Multimeter 

Setkan Skala pada meter pelbagai guna ( Multimeter ) kepada x 10 ohm. Thermostat hanya mempunyai dua punca sambungan dan hanya ujian keterusan diperlukan untuk menguji alat ini.
Penghidup DOL ( Direct On Line )

A. Litar kawalan Penghidup Talian Terus ( DOL Stater )



B. Kendalian Litar Kawalan Penghidup Talian Terus ( DOL Statar )
 
Arus elektrik 240V akan mengalir masuk melalul penyambung L terus ke punca 1. Dan punca I ia akan mengalir masuk melalui perintang 5 ohm fius dan keluar ke punca 2 dan terus masuk ke punca OIL 3. Dan punca 3 arus akan mengalir ke punca 5 dan terhenti disini. Serentak dengan itu juga arus mengalir melalui NC O/L 1 ke punca 4 dan terus ke punca masuk PB Stop 7. Arus akan mengalir terus ke punca 8 dan 9. Apabila PB Start di tekan arus akan mengalir melaluinya dan masuk ke Gelung Contactor C dan terus ke Punca Neutral. Serentak dengan itu semua sesentuh sedia bukanya(NO) akan tertutup dan apabila PB Start ditekan arus akan terus mengalir melalui NO C yang telah tertutup. Sekiranya berlaku arus beban lampau OIL 1 akan terpelantik dan semua sesentuhnya akan berubah NO akan tertutup dan NC akan terbuka. Keadaan ini menyebabkan anus ke gelung akan terputus dan mematikan litar manakala arus akan dapat mengalir melalui NO OIL I dan lampu LI menyala. Untuk mematikan litar dalam keadaan biasa tekan PB Stop untuk memutuskan bekalan / Reset kembali OIL I sekiranya Trip. 


Litar Utama Penghidup Talian Terus ( DOL Stater )







Fungsi Penghidup motor secara AUTO TRANSFORMER
          Penghidup motor secara alatubah – auto ini ialah dengan mengurangkan kadar pengunaan voltan dan arus supaya semasa ia mula dihidupkan, arus mengalir kepada motor pada tatah 70% alatubah – auto. Dengan ini Cuma 70% dari voltan penuh dikenakan pada motor tersebut di mana arus mula telah dapat dikurangkan kepada nilai yang berpatutan.
 
          Ketika ini, perhatian hendaklah diberikan pada alatubah – auto di mana ia hendaklah berada di dalam sambungan bintang dan tidak berlakunya litar terbuka di bahagian sambungan bintangnya. Jika terdapat litar terbuka disambungikan bintangnya pada ketika mula dihidupkan, alatubah – auto akan mengalami kesan voltan tinggi yang merbahayakan. Maka ia akan dikendalikan tanpa alatubah – auto yakni alat ubah auto dipintaskan melalui penyentuh.

          Mengikut peraturan 25 Kaedah Elektrik 1949, penghidup cara ini hanya digunkan bagi motor yang berkeupayaan 10 Kuasa Kuda sehingga 25 Kuasa Kuda. Alat ubah –auto yang digunakan adalah terdiri daripada 3 alatubah – auto satu fasa atau satu alatubah – auto tiga fasa.. Bagi penghidup jenis ini ia boleh ditatahkan kepada nilai peratus yang berlainan atau lebih, bergantung kepada jenis beban.

PEMERHATIAN

JENIS MOTOR :
PENGELUAR    :
VOLTAN :            415/ 3 PHASE/ 50 HZ
RPM :                   3600 RPM










Formula