Friday, May 10, 2013

REEFER/GP DEPOT S.O.P. (Fadhil Ramli)

UPDATE SETIAP HARI KALAU TIDAK SEBOK-MODERATOR

          Sistem pengurusan depot kontena kosong dan kontena sejuk beku serta sistem kawalan kontena keluar masuk depoh yang menggunakan perisian sistem computer.

          Penggunaan ARTIKAL/SOP ini diperkirakan secara mengikuti turutan kontena masuk daripada pintu masuk utama sehingga ianya keluar di pintu keluar terakhir. 

HERAKI SUSUNAN

1.      Pintu masuk utama (gate-in)
2.      Pemeriksaan pintu masuk utama (gate-in checker)
3.      Mengenalpasti perbezaan (wear and tear and handling)
4.      Langkah dan kaedah laporan

5.      Pintu keluar utama (gate-out)
6.      Pemeriksaan pintu keluar utama (gate-out checker/  reefer technician)
7.      Perintah arah hala tuju kontena (cont operation movement)
8.      Pemantauan kontena (survery)
9.      Ruangan simpanan (kontena stack)
10.    Tempahan (booking)
11.    Sistem mengeluarkan kontena (cont out-let depot)
12.    Rekod bertulis (manual record)


1. PINTU MASUK UTAMA (GATE-IN).


Pintu masuk utama bagi sesebuah depoh adalah dikenal melalui pemeriksaan pertama ketika ianya memasuki depoh sebelum petugas pemeriksaan pintu masuk (gate-in cheker) menjalankan tugas memeriksa kontena. Setiap kontena yang dibawa masuk kedalam depoh ianya wajib membawa atau wakil agansi kontena tersebut lebih awal menyediakan kontrak yang dipanggil CSO (container storing order) kepada sistem pengurusan depoh. Apabila berlaku setiap kontena yang dibawa masuk kedalam depot tanpa mendapat apa yang disebut CSO maka setiap pergerakan yang bermula daripada pintu masuk secara automatic-nya terbatal.

CSO (container storing order) hendaklah diterima kepada pihak pengurusan depot secara bertulis dengan diisikan beberapa butiran lengkap sepertinya diterangkan kepemilikan asal bagi setiap kontena, alamat pemilik atau wakil agensi kontena, perjanjian duahala dan diterang secara jelas tempat terakhir darimana diambil kontena tersebut.

Apabila pihak pengurusan telah mempunyai kesepakatan yang menjurus kepada pergandingan perniagaan dengan sesuatu syarikat pengendalian kontena maka CSO tersebut hanya perlu dibuat sekali sahaja dalam satu MOU yang dibuat oleh syarikat.


2. PEMERIKSAAN PINTU MASUK UTAMA.

Apabila setiap kali kontena yang dibawa masuk kedalam depoh (dengan tujuan penyimpanan) hendaklah disertakan lampiran surat penghantaran (haulage delivery document) kepada petugas pemeriksaan pintu masuk sebelum ianya memeriksa kontena tersebut atau yang dipanggil gate-in checker.

Gate-in checker dan tanggungjawabnya.

1. Memeriksa secara teliti keadaan kontena yang menyangkut badan (structure)
    dan juga mesin mekanikal kontena sejuk beku (reefer machinery) termasuk juga 
    kontena petikemas GP (general purpose).
        1.1. Memeriksa badan kontena sama ada ianya reefer atau GP disetiap
               permukaan sisi sebelah kanan, kiri, depan dan permukaan pintu
               belakang serta bumbung kontena.
                1.1.1. Pemeriksaan ini melalui ketajaman mata serta kaedah pemastian
                           struktur yang berbalik kepada asal struktur kontena tersebut iaitu
                           tiadanya kesan hentakan atau tekanan yang kuat yang meninggalkan
                           kesan kemik/koyak atau kesan kemik yang melebihi daripada
                           1/2 inch kedalamannya. Setiap kesan yang tidak diklasifikasikan
                           sebagai struktur asal adalah di ketegorikan sebagai
                           KIV (kep in view). ***setiap kontena KIV perlu ada rekod
                           bertulis yang akan diserahkan kepada penyelia sistem perisian depoh
                           untuk dikemaskini dan dihantarkan kepada pemilik kontena tersebut.
                           1.1.1.    Memastikan getah pintu (door gasket) tidak terkeluar/koyak.
                           1.1.2.    Memastikan batang kunci (locking bar) tidak bengkok.
                           1.1.3.    Memastikan kemudi pintu (door handle) tidak bengkok.
                           1.1.4.    Memastikan setiap (corner post) tidak bengkok.
                           1.1 5     Memastikan Bumbung (toproof) tiada lubang/kemik
                           1.1.6     Memastikan permukaan sisi kiri dan kanan
                                         (side panel left/right) tidak berlubang
                           1.1.7.    Membuka pintu dan memasuki kedalam ruangan simpanan
                                         kargo untuk memastikan :- penutup mesin sebelah dalam
                                         atas dan bawah (machinery interior panel top bottom)  
                                         tersimpan/sedia ada.
                                         1.1.7.1. memastikan panel dalaman tidak berlubang.
                           1.1.8.    Memastikan ruang pelepasan angin (buffer plate/Lplate)
                                         tersimpan/sedia ada.
                           1.1.9.    Memastikan sisi permukaan dalaman ruangan simpanan
                                         kargo (interior panel) tiada kesan kemik/koyak/ serta
                                         ianya perlu seperti asal dengan cara diklasifikasikan
                                         sebagai asal kesediaannya.
                           1.1.10.  Memastikan setiap kali memasuki ruangan kontena
                                         petugas  memastikan tiada apa-apa jenis pelekat
                                         (strikers) dan apa yang diketegorikan sebagai sampah.
                                         Setiap pemantauan ruangan dalaman yang diklasifikasikan
                                         sebagai bukan asal dari kesediaan kontena tersebut perlu
                                         direkodkan untuk kemaskini didalam sistem depoh.
                           1.1.11.  Segala bentuk yang diklasifikasikan sebagai
                                         kerosakan struktur kontena hendaklah diambil gambar
                                         pada sisi kiri/kanan/depan/belakang atas
                                         bumbung dan bawah.
                           1.1.12.  Gambar yang diambil adalah gambar yang mana
                                         kontena yang diklasifikasikan sebagai rosak tersebut
                                         masih berada diatas gerabak/ trailer dengan adanya
                                         gambar di rekod/shoot secara bergandingan iaitu gambar
                                         kontena dan juga gambar gerabak tersebut.
                           1.1.13.  bagi kontena yang memasuki ruangan pemeriksaan
                                         Gate-in checker depoh dengan membawa kontena
                                         bersaiz 20kaki secara mesin bertemu mesin diatas
                                         gerabak empat puluh kaki hendaklah diambil gambar
                                         secara bergandingan dengan gerabak pada sisi
                                         kiri/kanan/depan/bumbung/ kedua-dua mesin atau jika
                                         didapati belakang kedua-dua pintu sebelum ianya
                                         diturunkan untuk pemantauan lanjut di kawasan
                                         pemantauan.
                           1.1.14.  Pengesahan secara pembuktian petugas Gate-in
                                         checker keatas hasil pemantauan adalah diperlukan 
                                         iika ianya gagal dilakukan maka petugas bagi perisian
                                         depoh dilarang sama sekali untuk mengemaskini
                                         atau merekodkan kontena tersebut didalam sistem
                                         depoh.(pengesahan tersebut adalah penurunan
                                         tandatangan petugas Gate-in checker bertanggungjawab)

         1.2. Memeriksa permukaan mesin kontena sejuk beku
                 (reefer machinery panel) dengan  teliti pada setiap sudut yang mengikut
                 kesedian mesin ketika ianya dikeluarkan daripada pengilang (maker).
                 Setiap bahagian komponen (part) yang tidak lengkap/atau dianggap
                 hilang hendaklah direkodkan sebagai tidak dipasang atau tidak
                 disediakan (not applicable). Tidak dibenarkan sama sekali 
                 penggunakan perkataan missing didalam rekod kontena tersebut
                 ketika ianya memasuki depoh.
                 1.2.1.    Memeriksa permukaan mesin (machinery panel) dimana ianya
                               hendaklah tiada kesan hentakan/kemik atau retak.
                 1.2.2.    Memastikan kotak simpanan alat kawalan 
                               (controller compartment) serta  pintu nya tidak
                               adanya kesan hentakan/kemik.
                 1.2.3.    Membuka setiap pintu alat kawalan (controller door)
                               untuk memastikan  alat  
                               kawalan-nya (controller) tersimpan/sedia ada.
                 1.2.4.    Memastikan setiap alat pelantik elektrik (contactor) kesemuanya 
                               tersimpan/sedia ada.
                 1.2.5.    Memastikan papan bacaan (display module) tidak
                               rosak/kemik/koyak atau pecah.
                 1.2.6.    Memastikan sel kering (battery pack) tersimpan/sedia ada.
                 1.2.7.    Memastikan pemampat (compressor) tersimpan/sedia ada.
                 1.2.8.    Memastikan setiap paip (tube line) injap kembangan automatic
                               termasuk juga injap kembangan static
                               (modulation and one way valve) tersimpan/sedia ada.
                 1.2.9.    Memastikan tapisan kering (filter drier) tersimpan/sedia ada.
               1.2.10.    Memeriksa kabel kuasa (power cable) tersimpan/sedia ada
                               dengan kepanjangan yang relaven iaitu bagi reefer 40 kaki
                               memerlukan kabel sepanjang paling kurang 50kaki jika kontena
                               diatas tanah dan bagi reefer 20kaki memerlukan kabel
                               sepanjang 30kaki jika kontena diatas tanah.
               1.2.11.    Memeriksa soket kuasa (power plug) tersimpan/sedia
                               dan serta memastikan ianya tidak terbakar/kemik/
                               serta pin keselamatannya  (safety pin) tidak dipotong.
               1.2.12.    Memastikan pintu masuk penyejat (evaporator access door) 
                               serta ventelasi (ventilation panel) tersimpan/sedia ada.
               1.2.13.    Setiap bahagian komponen (part) yang tidak lengkap/atau 
                               dianggap hilang hendaklah direkodkan sebagai tidak dipasang
                               atau tidak  disediakan (not  applicable). Tidak dibenarkan sama
                               sekali penggunakan perkataan missing didalam rekod kontena
                               tersebut ketika ianya memasuki depoh.serahkan kepada penyelia
                               perisian depot untuk dikemaskini.
               1.2.14.    Setiap petugas pintu masuk (gate-in cecker) hendaklah mencatit
                               nombor kontena/pembuat kontena (machine maker) nombor
                               model (model number) nombor siri mesin (machinery serial) 
                               tahun pembuatan (mfg date) dan diserahkan kepada penyelia
                               perisian depoh untuk dikemaskini. 

                               Nota: Tindakan selanjutnya bagi pergerakan kontena tersebut
                               selepas diperiksa oleh petugas pintu masuk ianya bergantung
                               kepada penyelia perisian depoh, kerana pembawa kontena 
                               (driver) tersebut akan membawa satu andorsemen pengesahan
                               yang telah dipastikan dan disahkan secara bertulis oleh pemeriksa
                               pintu masuk kepada penyelia perisian depoh dan akan dikemaskini
                               ke dalam system perisian. Perintah hala-tuju bagi kontena reefer
                               juga ditentukan oleh penyelia perisian depot sama ada ianya akan
                               terus dibawa masuk ke kawasan washing bay atau terus masuk
                               kekawasan pti bay/stack, ini bergantung kepada keadaan mengikut 
                               keutamaan operasi dan heraki pengurusan yang mana lebih utama.
                                -Gate checker inspection form-


3. MENGENAL PASTI PERBEZAAN (Wear and Tear and Handling)

Wear and tear dan handling adalah istilah yang digunakan keatas menilai benda yang bersifat materi/ zat dan ianya mempunyai kemungkinan rosak. Kerana adanya kemungkinan rosak tersebut maka penilaian keatas kerosakan tersebut adalah salah satu kewajipan kepada petugas Gate-in checker untuk memastikan nilai kerosakan tersebut sama ada ianya di klasifikasikan sebagai kerosakan wear and tear atau Handling. Penilaian keatas dua jenis kerosakan ini adalah amat penting kerana ianya bersangkutan dengan nilai pembayaran balik ganti rugi oleh pihak ketiga atau nilai kerosakan dikembalikan kepada pemilik kontena tersebut sama ada ianya kontena reefer atau GP. Kegagalan mengklasifikasikan jenis kerosakan tersebut atau terlepas pandang/ gagal mengesan/melaporkan akan menyebabkan pihak depoh menanggung kerosakan tersebut tanpa boleh membuat tuntutan kerugian kepada  pihak ketiga. Penditilan dua jenis kerosakan tersebut diterangkan secara komprehansif dibawah berserta langkah dan kaedah laporannya.

Wear and Tear:
        1. Kerosakan yang terhasil daripada sifat material disebabkan oleh nyah kegunaan.
                 1.1    Karat 
                 1.2    Retak tanpa kesan hentakan
                 1.3    Patah tanpa kesan hentakan
                 1.4    Longgar pada alat yang disifatkan masuk kerana diikat/ rebet
                 1.5    Berlubang Kerana hasil terjadinya karat
                 1.6    Koyak pada bahagian kontena yang ada sifat pergeselan/ gasket
                
        2. Kerosakan yang terhasil daripada pengaruh cuaca persekitaran.
                 2.1    Karat 
                 2.2    Retak tanpa kesan hentakan
                 2.3    Patah tanpa kesah hentakan
                 2.4    Berbau sifat kimia tanpa ada rekod membawa barangan tersebut
                           Nota: Bagi permukaan Mesin kontena Reefer tidak ada yang
                                     bersangkutan dengan pemantauan wear and tear ketika
                                     ianya berada di kawasan pemantauan Gate-in Checker
                                     kecuali kesan kakisan dari kimia.

Handling: 
        1.    Handling adalah kerosakan yang diklasifikasikan sebagai terhasil keatas
               kontena disebabkan pengendalian manusia
                 1.1    Karak permukaan luar atau dalam yang terhasil daripada kesan
                           kimia iaitu  adanya sifat kakisan. Karat tanpa adanya kesan kakisan
                           adalah bersifat wear and tear
                 1.2    Retak dengan kesan hentakan. Ditolak sama sekali patah yang
                           tidak mempunyai kesan hentakan pada permukaan mesin Reefer
                           kerana mesin tersebut mempunyai sifat gegaran.
                 1.3    Patah dengan kesan hentakan. Ditolak sama sekali patah yang
                           tidak mempunyai kesan hentakan pada permukaan mesin Reefer
                           kerana mesin  tersebut mempunyai sifat gegaran.
                 1.4    Pecah pada kelengkapan mesin yang material-nya diperbuat
                          daripada plastik, Kaca dan alloy.
                 1.5    Bumbung berlubang (toproof)
                 1.6    Permukaan sisi kiri/kanan berlubang (side panel left/right)
                 1.7    Pelindung mesin sebelah dalam tidak tersedia
                          (machinery interior panel top/bottom)
                 1.8    Permukaan dalaman (interrior panel) berlubang

                 1.9    Hilang pada alat kelengkapan mesin yang dirujuk pada asal 
                           kesempurnaan
                 1.10  Berlubang/koyak yang diduga terhasil daripada kesan hentakan
                           benda keras atau tikaman    
                 1.11  Hilang pada alat kelengkapan mesin yang dirujuk pada asal
                           kesempurnaan Mesin. Baca penditilan dibawah:-
                              1.11.1      Alat kawalan utama tersedia (controller) dan segala yang
                                               terkait dengannya
                              1.11.2      Alat kontek elektrik (contactor) tersedia
                              1.11.3      Sensor elektrik (Current sensor) tersedia
                              1.11.4      Papan bacaan (display module) tersedia
                              1.11.5      Alat perendah tenaga elektrik (transfomer) tersedia
                              1.11.6      Alat penaik tenaga elektrik (inverter) Bagi unit Daikin
                                               model LX10F
                              1.11.7      Alat kawalan pemampat (FC Converter) Bagi unit StarCool
                              1.11.8      Alat injap kembangan tersedia (expansion device) - hanya  
                                               pemantauan luaran
                              1.11.9      Kipas motor kondensor (condensor fan blade) tersedia
                              1.11.10    Kondensor motor (Condensor fan motor) tersedia
                              1.11.11    Alat pelindung kelengkapan kendensor  
                                               (Condensor fan Grill assy) tersedia
                              1.11.12    Alat pemampat (compressor) tersedia
                              1.11.13    Gelungan kondensor (Condensor Coil) tersedia
                              1.11.14    Penutup lubang masuk Penyejat
                                               (evaporator access panel) tersedia 
                              1.11.15    Papan penekan alat kawalan (key-pad Assy) tersedia
                              1.11.16    Plug kuasa (power plug) tersedia - jika kemik atau pecah
                                               adalah diklasifikasikan sebagai handling
                              1.11.17    Kabel kuasa Bab1 (power Cable) tersedia - jika
                                               ukuran kepanjangannya adalah kurang daripada 10kaki
                                               bagi kontena 20kaki dengan adanya kesan putus maka
                                               ianya adalah dibawah pemantauan handling. jika ukuran  
                                               kepanjangannya melebihi 10kaki bagi kontena 20kaki
                                               tanpa adanya kesan putus maka ianya dibawah
                                               pemantauan wear and tear 
                              1.11.18    Kabel kuasa Bab2 (power cable) tersedia - jika ukuran 
                                               kepanjangannya adalah kurang daripada 30kaki bagi
                                               kontena 40kaki dengan adanya kesan putus maka ianya
                                               dibawah pemantauan handling. Jika ukuran
                                               kepanjangannya 30kaki tanpa adanya kesan putus
                                               maka ianya dibawah pemantauan wear and tear
                              1.11.19    Kabel kuasa Bab3 (power cable) tersedia - jika didapati 
                                               kabel kuasa tersebut didalam kotak simpanannya dalam
                                               keadaan terputus-putus maka ianya adalah dibawah
                                               pemantauan handling walaupun perkiraan ukuran
                                               kepanjangannya melebihi 30kaki bagi kontena 20kaki. 
                              1.11.20    Kabel kuasa Bab4 (power cable) tersedia - jika didapati
                                               kabel kuasa tersebut didalam kotak simpanannya dalam
                                               keadaan terputus-putus maka ianya adalah dibawah
                                               pemantauan handling walaupun perkiraan ukuran
                                               kepanjangannya melebihi 50kaki bagi kontena 40kaki. 
                              1.11.21    Kabel kuasa Bab5 (power cable) tersedia - jika didapati
                                               kabel kuasa tersebut didalam kotak simpanannya dalam 
                                               kepanjangan yang diduga 20/30kaki dan 40/50kaki
                                               tanpa adanya kesan putus tetapi terkoyak secara rabak
                                               sehingga merosakkan insulasi (insulation) maka ianya
                                               adalah dibawah pemantauan handling
                              1.11.22    Pin keselamatan (safety pin) - jika didapati pin
                                               keselamatan pada plug kuasa dipotong maka ianya
                                               adalah dibawah pemantauan wear and tear tetapi
                                               perlu diambil gambar sebagai bukti. Alasan W/T diambil
                                               adalah kerana berdasarkan sosio perniagaan dan standard
                                               yang rendah di malaysia berkenaan persediaan alat
                                               sambungan plug kuasa. 
                                               (penilaian  Wear and Tear atau handling bagi power plug
                                                berubah mengikut klasifikasi pemilik kontena atau
                                                wakil agensi).

4. Langkah dan Kaedah laporan:-

        Handling adalah kerosakan yang diklasifikasikan sebagai terhasil keatas
        kontena disebabkan pengendalian manusia. Maka jika belaku kejadian pada
        kontena dan diklasifikasikan sebagai kejadian dari perbuatan manusia maka
        mengikut sosio perniagaan segala nilai ganti rugi dikembalikan kepada
        pengendali terakhir kontena tersebut. Proses menjalankan ganti rugi ini dijalankan
        oleh pihak depoh hanya menyangkut pengiriman segala dokumen yang menjadi
        asas bukti kepada pemilik kontena tersebut. Ditolak sama sekali bagi pihak
        depot menjalankan proses ganti jika ianya tidak memenuhi segala kretiria yang
        mana pengendali terakhir tidak dapat dibuktikan pertanggungjawabnya keatas
        kerosakan kontena tersebut. Jika ditemukan denga kes-kes kerosakan kontena
        yang mana pihak depoh gagal membuktikan kepada pemilik pertanggungjawapan
        pihak pengendali terakhir (pihak ketiga) dengan asas-asas bukti maka
        segala tanggungan pembayaran balik di pertanggungjawapkan kepada
        pihak depoh.

       Setiap kontena yang di klasifikasikan rosak disebabkan handling ketika
       dibawa memasuki depoh hendaklah dipastikan bahawa salinan DO/CN di-cop
       damage pada semua salinannya sama ada ianya sebagai simpanan depoh atau
       yang dikembalikan pihak pembawa masuk kontena tersebut.

                 1. Asas-asas bukti.
                 2. Kaedah penulisan laporan.
                 3. Pelaporan kepada pihak berwajib.

                     1.1. Asas-asas bukti.
                            1.1.1. Asas-asas bukti adalah apa yang disebut sebagai suatu 
                                       yang boleh diindera oleh salah satu sifat penginderaan iaitu
                                       Gambar dan apa yang dikatakan sebagai bukti adalah adanya
                                       tempat dan masa kejadian.
                                       1.1.1.1. Gambar kerosakan/gambar yang diklasifikasikan
                                                     sebagai kurangnya sifat kesempurnaan kontena /mesin
                                       1.1.1.2. Masa dan tempat
                                       1.1.1.3. Salinan DO/CN yang telah di-cop damage

                     2.1. Kaedah penulisan laporan.
                            2.1.1. Kaedah penulisan laporan adalah tidak melibatkan diri didalam
                                       kejadian dengan maksud menolak diri sebagai kesaksian lanjut 
                                       sebagai contohnya dilarang menggunakan perkataan
                                       missing/hilang didalam pelaporan selagimana kontena tersebut
                                       belum dibawah tanggungjawab depoh/jagaan depoh.
                                       (missing/hilang adalah melibatkan diri keatas pertuduhan pihak 
                                       ketiga/penyewa. pelaporan adalah apa yag tertera dibawah.
                                       2.1.1.1. Not available
                                       2.1.1.2. Not installed

                     3.1. Pelaporan kepada pihak berwajib/ liner.
                             3.1.1 Setiap pelaporan kepada pihak berwajib/liner yang
                                       bersangkutan kerosakan yang melibatkan handling hendaklah
                                       dihantar dengan kadar segera tanpa mengambil tempoh.
                                       Kelengkapan pelaporan hendaklah berserta dokumen
                                       yang diterangkan dibawah:-
                                       3.1.1.1. Gambar semasa diatas gerabak/trailer 
                                       3.1.1.2. Tertera menyatakan tarik dan waktu penerimaankontena
                                       3.1.1.3. Pengesahan cop depoh keatas surat penghantaran 
                                                     kontena/DO/CN yang dibawa lori kontena ketika
                                                     memasuki depoh. Surat penghantaran tersebut
                                                     hendaklah mempunyai cop rosak/damage dan
                                                     pemandu lori perlu menurunkan tandatangan
                                                     sebagai pengesahan kesaksian. DO/CN hendaklah
                                                     di-cop damage pada semua salinan. Pelaporan dibuat
                                                     melalui surat elektronik/email dan dituju 
                                                     kepada/ to:liner@domain.com/ salinan 
                                                     carbon -cc: MNR/DEPOT MANAGER/
                                                                         TECHNICAL MANAGER.

5. PINTU KELUAR UTAMA (gate-out)

Pintu keluar utama bagi setiap depoh dimaksudkan adalah pintu keluar terakhir bagi setiap kontena yang berada didalam depoh menuju ke distinasi seterusnya. Pergerakan kontena yang keluar dari depoh tersebut hanya dibahagikan kepada dua bahagian pecahan besar iaitu pertama export dan kedua reposition yang dibawahnya terbahagi kepada beberapa pecahan kecil didalam rangka pergerakanya. Pintu keluar utama adalah pintu terakhir untuk memastikan setiap kontena dalam keadaan yang memuaskan dan pelepasannya adalah bersandarkan kepada beberapa ketetapan didalam pemantauan dari sudut kualiti yang akan disentuh secara komprehansif dibawah. Pemeriksaan ini dilakukan oleh dua jabatan yang berbeza iaitu gate-out checker dan reefer technician.

Pertama: Kontena Export
                 Adalah kontena yang keluar daripada depoh atas arahan pemilik
                 secara bertulis yang di perintahkan keluar menuju pengisian
                 kargo/ export atau menuju terus ke distinasi tanpa melalui
                 pengisian kargo/ empty export. 

Kedua: Kontena Reposition
                 Adalah kontena yang keluar daripada depoh tanpa melalui pengisian
                 kargo dan secara pukal.


6. Pemeriksaan pintu keluar utama (gate-out checker/  reefer technician)

    Gate-Out Checker/ reefer technician dan tanggungjawabnya.
 
    Perintah dan arahan pemeriksaan/pemantauan kontena export melalui pengisian kargo
    sejuk beku/ reefer (FCL export).

    1. Reefer technician.
        1.1. Menerima arahan secara bertulis penetapan suhu/ re-setting coupon
               daripada pegawai operasi bertugas dan memenuhi perintah arahan penetapan
               suhu tersebut. Penuhi perintah keatas penetapan:-
               1.1.1. Penetapan nombor kontena (container number)
               1.1.2. Penetapan suhu (Setting Temperature)
               1.1.3. Penetapan Kelembapan (humidity setting)
               1.1.4. Penetapan ventelasi (ventelation setting)
               1.1.5. Tarikh dan masa penetapan
               1.1.6. Penurunan tanda tangan (reefer container set/ resetting coupon)

        1.2. Memeriksa dan mengambil gambar:-
               1.2.1. Pti sticker 
               1.2.2. Penetapan suhu (setpoint)
               1.2.3. Ventilasi (ventilation setting) arahan bagi semua kontena export (FCL)
               1.2.4. Mengambil gambar kotak alat kawalan/ controller compartment
                          pada sisi:-
                         1.2.1.1. hadapan/ penglihatan penuh kesempurnaan sifat
                                       controller-rujuk manual 
                         1.2.1.2. sisi atas dalaman  controller compartment
                         1.2.1.3. sisi pintu alat kawalan/ door controller compartment sekitar
                                       kelihatan getah penahan air/ water guard
               1.2.5. Memeriksa dan memastikan struktur kotak alat kawalan/ controller  
                          compartment tidak pecah/retak/bengkok. Jika ianya didapati pecah/retak 
                          /bengkok maka pembaikpulihan wajib dijalankan serta-merta tanpa perlu 
                          mengisi dan menurunkan tandatangan pada
                          Reefer Container/ GP Gate-out inspection coupon.
                          gambar sebelum dan selepas pembaikpulihan diambil sebagai rujukan.
               1.2.4. scan, photocopy atau mengambil gambar re-setting coupon sebagai
                          rujukan peribadi atau pendua. simpanan adalah berbentuk
                          gambar elektronik.
               1.2.5. Memeriksa dan mengambil gambar Kabel kuasa/ power cable.
               1.2.6. Memeriksa dan mengambil gambar plug kuasa/ power plug.
               1.2.7. Memastikan Keadaan perlemasan kontena pada permukaan
                          mesin adalah bersifat tersedia dari segala sudut
                          kelengkapan-rujuk manual.

    2. Gate-out checker.
         2.1. Memeriksa dan memastikan pengeluaran kontena GP atau Reefer dalam
                 keadaan mengikut standard yang telah ditetapkan Oleh
                 Istitute of international container lessors (IICL) atau mengikut
                 standard Pemilik/ owner kontena tersebut.
         2.2. Memastikan ruang simpanan kargo tidak mempunyai bau sama ada
                dia bersifat bauan ammonia atau silicon.
         2.3. Ruangan simpanan kargo dalam keadaan bersih tanpa mempunyai
                sampah dan pelekat.
         2.4. Memastikan pelindung mesin sebelah belakang dan yang terkait dengannya
                tersedia dan mengambil gambar dijelaskan dibawah. 
                2.4.1. Rear plate (middle)-rujuk manual model kontena
                2.4.2. Rear plate (upper)-rujuk manual model kontena
                2.4.3. Inspection door (supply sensor)-rujuk manual model kontena
                2.4.4. Inspection door (usda sensor)-rujuk manual model kontena
                2.4.5. Inspection door (left side)-rujuk manual model kontena
                2.4.6. Inspection door (right side)-rujuk manual model kontena
                2.4.7. Buffer plate-rujuk manual model kontena
         
         2.5. Menurunkan Tandatangan Pada
                Reefer Container/ GP Gate-out Inspection Coupon
         2.6. Memulangkan Reefer Container/ GP Gate-out Inspection Coupon 
                kepada pegawai operasi dengan kadar segera sebagai pengesahan
                pengeluaran kontena daripada depoh.
                  
    Perintah dan arahan pemeriksaan/pemantauan kontena export tidak melalui pengisian 
    kargo (empty export/reposition)

    1. Reefer technician.
        1.1 .Menerima arahan daripada gate-out checker untuk pembaikpulihan kontena
        1.2. Mengambil gambar segala hasil kerja pembaikpulihan

    2. Gate-out checker.
         2.1. Memeriksa dan memastikan pengeluaran kontena GP atau Reefer dalam
                 keadaan mengikut standard yang telah ditetapkan Oleh
                 Istitute of international container lessors (IICL) atau mengikut
                 standard Pemilik/ owner kontena tersebut.
         2.2. Memastikan ruang simpanan kargo tidak mempunyai bau sama ada
                dia bersifat bauan ammonia atau silicon.
         2.3. Ruangan simpanan kargo dalam keadaan bersih tanpa mempunyai
                sampah dan pelekat.
         2.4. Memastikan pelindung mesin sebelah belakang dan yang terkait dengannya
                tersedia dan mengambil gambar dijelaskan dibawah. 
                2.4.1. Rear plate (middle)-rujuk manual model kontena
                2.4.2. Rear plate (upper)-rujuk manual model kontena
                2.4.3. Inspection door (supply sensor)-rujuk manual model kontena
                2.4.4. Inspection door (usda sensor)-rujuk manual model kontena
                2.4.5. Inspection door (left side)-rujuk manual model kontena
                2.4.6. Inspection door (right side)-rujuk manual model kontena
                2.4.7. Buffer plate-rujuk manual model kontena
                2.4.8. Mengambil gambar kotak alat kawalan/ controller compartment
                          pada sisi:-
                         2.4.8.1. hadapan/ penglihatan penuh kesempurnaan sifat
                                       controller-rujuk manual 
                         2.4.8.2. sisi atas dalaman  controller compartment
                         2.4.8.3. Memastikan bahawa segala kelengkapan kabel kuasa
                                       memenuhi klasifikasi yang ditetapkan oleh pemilik kontena.

               2.4.9. Memeriksa dan memastikan struktur kotak alat kawalan/ controller  
                          compartment tidak pecah/retak/bengkok. Jika ianya didapati pecah/retak 
                          /bengkok maka kerja pembaikpulihan wajib dijalankan serta-merta.
                          Kerja pembaikpulihan Keatas kotak alat kawalan/ controller  
                          compartment yang pecah/retak/bengkok adalah dibawah tanggungjawab
                          Technician on-duty. Pertugas Gate-out Checker wajib memanggil
                          technician bagi kerja pembaikpulihan. Sabitan kesalahan bagi
                          pengeluaran kontena daripada depoh keatas kotak alat
                          kawalan/ controller compartment yang pecah/retak/bengkok adalah
                          dirujuk kepada kesalahan Gate-Out Checker.
              2.4.10.Setiap kerja pembaikpulihan yang dijalankan oleh technician bagi kotak
                          alat kawalan/ controller compartment yang pecah/retak/bengkok
                          technician perlu menurunkan tandatangan pada 
                          Reefer Container/ GP Gate-out Inspection Coupon 
                         
         2.5. Menurunkan Tandatangan Pada  
                Reefer Container/ GP Gate-out Inspection Coupon
         2.6. Memulangkan  Reefer Container/ GP Gate-out Inspection Coupon  
                kepada pegawai operasi dengan kadar segera sebagai pengesahan
                pengeluaran kontena daripada depoh.

7. Perintah arah hala tuju kontena (cont operation movement)

    Hala-tuju kontena.

Hala-tuju kontena ini bergantung dengan apa yang tertulis didalam gate-in cheker
form sama ada ianya terus disimpan didalam kawasan simpanan terus (storage area)
atau dibawa ke kawasan cucian (washing bay) atau juga disimpan dikawasan
pemantauan sementara (KIV area) untuk pemeriksaan selanjutnya oleh surveyor
depoh dan setelah selesai ianya akan disimpan dikawasan simpanan rosak 
(damage block).

Beberapa langkah langsung selepas hala-tuju kontena ditetapkan:-

1.    Storage area adalah kawasan simpanan tetap bagi setiap unit kontena
        mengikut kepemilikan (owner/prefix) yang mana ianya adalah didalam
        keadaan sedia digunakan iaitu AV (available) untuk menanti permintaan 
        (booking) daripada liner atau agansi kepemilikan kontena tersebut untuk
        dibawa keluar atas permintaan pelanggan mereka. Kawasan ini ditetapkan bagi
        kontena yang mana ianya hanya didalam keadaan AV dan dilarang sama
        sekali bercampur dengan kontena yang dalam keadaan selain daripada itu.
        Termasuk juga dikawasan ini ialah simpanan bagi kontena yang akan
        dikeluarkan daripada depoh secara pukal yang dipanggil
        REPO in/out (relocation and position).
2.    Washing bay adalah kawasan cucian bagi unit kontena yang kotor sama
        ada ianya kontena reefer atau kontena GP. Bagi unit kontena reefer tidak
        digalakkan Dihantar terlebih dahulu ke reefer PTI bay untuk pre-trip inspection 
        kerana ianya akan menyebabkan kekotoran naik ke dalam ruangan penyejat 
        (evaporator coil) jika ianya tidak dicuci terlebih dahulu. Setiap kontena yang telah
        melalui proses cucian hendaklah dilekatkan dengan pelekat dihantar
        ke washing bay dahulu untuk cucian sebelum ianya disimpan atau
        dimasukkan kekawasan PTI Bay
3.    KIV area (keep in view area) kawasan pemantauan penuh bagi seorang
       surveyor dan dalam masa yang sama adalah kawasan bagi pemilik kontena
       (liner) menghantar pemantau bebas (independent surveyor) untuk melakukan  
       pemantauan bersama (joint survey). Bagi unit yang diklasifikasikan sebagai
       adanya pertanggongjawapan pihak   
       ketiga (TPC third parties claim) harus disimpan kawasan ini.
4.    Damage block adalah kawasan simpanan kontena yang telah di dipantau/survey
       dan telah selesai dibuat sebut harga (EOR estimate of repair) dan didalam masa
       yang sama juga ianya adalah kawasan simpanan bagi unit reefer yang telah
       dijalankan pre-trip inspection tetapi gagal (PTI FAIL) untuk menanti pengesahan
       lanjutan (waiting approval) setelah juruteknik (technician) membuat EOR.

8. PEMANTAUAN KONTENA (SURVEY)

Pemantauan kontena dijalankan oleh surveyor terlatih didalam kawasan KIV area
yang mana ianya mengetahui segala segi yang menyangkut denganya seperti
yang tertera dibawah:-

1.    Melihat/memantau dan mengklasifikasikan kerosakan.
2.    Mengambil langkah terbaik didalam kaedah baik pulih yang akan dilaksanakan
       ketika mendapat pengesahan/approval.
3.    Mengenal kerosakan dan kesesuaian ukuran bahan gantian mengikut
       klasifikasi yang ditetapkan oleh IICL atau Ketetapan yang dikeluarkan
       oleh pemilik (liner) kontena tersebut.
4.    Mengetahui ukuran dan harga barangan.
5.    Menyediakan sebut harga (EOR) dengan kadar segera.
6.    Menghantar EOR tersebut kepada pemilik kontena/liner atau dimuat
       naik/upload kedalamsistem server langsung/liner online server atau
       penghantaran terus melalui email.
7.    Sentiasa mengemaskini sistem pesanan surat elektronik (email) untuk
       mengetahui perkembangan terhadap pengesahan kontena
       tersebut/approval.
8.    Memberi arahan secara terus kepada pembaikpulih (repairer) berserta
       disediakan salinan EOR kepada pembaikpulih. Arahan yang dikeluarkan
       oleh surveyor adalah bersifat de facto kepada repairer.
9.    Surveyor melakukan survey ulang keatas setiap kontena yang telah
       dibaikpulih oleh repairer atas alasan mengawal kualiti.
10.  Selesai baik pulih arahan dikeluarkan oleh surveyor untuk pemindahan
        kontena tersebut. 
       Nota: arahan pemindahan kontena dikeluarkan oleh surveyor adalah terus 
                  kepada penyelia depot dan dilarang sama sekali pemindahan kontena
                  dilakukan atau diminta kepada pemandu jentera. Secara de facto pemandu
                  jentera tidak mempunyai hak penerimaan arahan selain daripada
                  penyelia depot atau pegawai operasi depoh.
       Nota: setiap langkah kerja diatas perlu mengemaskini sistem perisian
                  depot/update. **surveyor menyediakan segala kelengkapan
                  document untuk melakukan kerja pembayaran kepada pejabat utama.
11.    Didalam masa yang sama juga surveyor sentiasa memastikan keputusan   
         pengesahan/approval bagi kontena reefer untuk tindakan lanjutan.


9. Ruangan simpanan (kontena stack)

Ruangan simpanan atau storage area/container block adalah ruangan yang
perlu dijaga dengan rapi mengikut susunan kepemilikan/prefix dan didalam masa
yang sama juga ia perlu mengikuti FIFO/first in first out atau diistilahkan
didalam bahasa Malaysia adalah dikeluarkan yang mana dahulu yang masuk.
Ruangan simpanan storage area/container block semestinya memerlukan
pengasingan mengikut kepemilikan jika ianya melebihi kiraan
100 TUE/twenty foot equivalent  unit/kiraan unit bersamaan 20 kaki.

1.    Prefix awalan bagi sebutan setiap nombor kontena adalah ditentukan
       kepada kepemilikan kontena tersebut dan didalam masa yang sama juga
       ianya kadangkala berubah mengikut keperluan liner/pemilik jika berlaku
       lambakan pesanan/business order. Apa yang perlu ditekankan disini adalah
       sentiasa meneliti hak kepemilikan kontena tersebut mengikut pemiliknya jika
       kontena tersebut adalah kontena sewaan/leasing unit. Caranya adalah dengan
       mengetahui ejen konsesinya.
2.    FIFO/first in first out atau diistilahkan didalam bahasa Malaysia adalah 
       dikeluarkan yang mana dahulu yang masuk adalah istilah yang digunakan oleh
       kehendak liner/pemilik yang mana depoh perlu mengikuti secara teliti.
       Penggunaan kaedah FIFO ini amat penting bagi liner/pemilik kerana ianya
       adalah kesan keatas kos sewaan/charges simpanan yang dikenakan oleh
       depoh kepada mereka maka pihak pengurusan operasi perlu mengawal agar
       tidak ada kecicirian atau melanggar FIFO.  Perlu juga DIINGATKAN 
       bahawasanya adalah mustahil untuk mengikuti FIFO secara  
       de facto kerana ianya adalah lafaz yang mudah pada protocol tetapi
       sukar pada kaedah pengoperasiannya kerana mengikuti FIFO secara
       menyeluruh adalah satu bebanan yang menyangkut kewangan dan juga
       kawasan keluasan bagi satu-satu depoh pengoperasian kontena. Penyelesaian
       persoalan FIFO ini adalah berbalik kepada kesepakatan diantara liner/pemilik 
       kontena  dan depoh diatas persetujuan bahawa yang melanggar 
       protocol FIFO adalah selepas 7 hari waktu berkerja kerana pengurusan operasi
       depoh dapat memalingkan/memusingkan kembali unit tersebut dengan syarat 
       susunan tidak melebihi 10 roll.

WILL BE UPDATE SOONEST:

10.    Tempahan (booking)

11.    Sistem mengeluarkan kontena (cont out-let depot)

12.    Rekod bertulis (manual record)