Matthias
William Baldwin merupakan salah seorang jurutera yang terlibat dalam
penambahbaikan Lokomotif Berenjin Wap
(kepala kereta api) di benua Amerika. Beliau telah dilahirkan pada 10 December
1795 di Elizabet Town, New Jersey. Beliau merupakan anak ke-3 daripada 5 orang
adik-beradik. Beliau telah meninggal dunia ketika berumur 70 tahun pada 7
September 1866 dan telah dikebumikan di Philadelphia, Pennsyavania.
Beliau
pada asalnya tidak mempunyai latar belakang jurutera sebaliknya beliau
merupakan seorang pembentuk batu permata. Disebabkan minat yang mendalam dalam
seni reka, beliau telah mencipta satu mesin yang menggunakan kuasa wap untuk
kegunaan bengkel beliau. Ciptaan beliau yang terkenal di seluruh benua Amerika
adalah Lokomotif Berkuasa Wap yang pertama yang dinamakan Delaware. Beliau
menggunakan pengetahuan dalam penggunaan Enjin Wap ke dalam pembinaan Lokomotif
tersebut. Konsep enjin tersebut terdapat dalam subjek “Mekanik Mesin” dan
“Termodinamik II”. Subjek ini telah diajar di Fakulti Mekanikal.
Sebelum
enjin wap diperkenalkan oleh beliau, beliau telah mengkaji dengan menggunakan
kaedah alam iaitu tenaga hidro. Konsep asas tenaga hidro ialah tenaga
tekanannya digunakan oleh satu komponen mekanikal yang gerakannya akan
melibatkan penukaran tenaga upaya air ke tenaga mekanik. Tenaga ini kemudian
memutar picu kuasa dan seterusnya memacu penjana elektrik untuk menghasilkan
atau menjana tenaga elektrik.
Tenaga
hidro biasanya menggunakan empangan di kawasan sungai untuk menakung air. Air
dilepaskan daripada takungan atau empangan dan mengalir melalui turbin yang
akan memutarnya untuk mengaktifkan penjana elektrik bagi menghasilkan tenaga
elektrik. Tenaga hidro tidak selalu memerlukan empangan yang besar. Ada
beberapa loji tenaga hidro hanya menggunakan terusan untuk mengalirkan air dari
sungai melalui satu turbin.
Contoh
lain ialah tenaga hidro yang dikenali sebagai loji pam simpanan dapat
membekalkan dan menyimpan tenaga. Kuasa dihantar dari grid kuasa ke penjana
elektrik. Penjana kuasa kemudian memutar turbin dari arah yang berlawanan, yang
menyebabkan turbin akan mengepam air dari sungai atau penakung sebelah bawah ke
penakung sebelah atas dan di sinilah tenaga akan disimpan. Apabila tenaga
diperlukan air dari penakung akan dilepaskan semula ke sungai atau penakung
sebelah bawah. Air ini kemudiannya memutar turbin ke arah depan semula dan akan
mengaktifkan penjana untuk menjana elektrik. Biasanya dinding bahagian bawah
empangan dibuat lebih tebal berbanding bahagian atas kerana tekanan air di
bahagian bawah adalah lebih tinggi mengikut kedalamannya.
Lokomotif stim
pertama yang berjaya.
Hasil
ciptaan enjin tersebut telah membuahkan inspirasi kepada pereka-pereka yang
lain untuk mengevolusikan ciptaan keretapi yang digunakan hingga ke hari ini.
Selain dari kuasa yang makin ditambah, rekabentuk keretapi juga semakin berubah
mengikut kesesuaian zaman. Keretapi pada masa itu direka agar dapat membawa
lebih muatan barang, tetapi pada masa sekarang lebih kepada membawa penumpang.
Kerjaya
yang berkaitan dengan bidang ini ialah dalam penghasilan enjin keretapi dan
juga rekabentuknya. Seseorang jurutera keretapi perlulah mencipta enjin
keretapi yang menggunakan kuasa yang berpatutan dengan muatan keretapi
tersebut. Selain itu, bentuk keretapi tersebut perlulah kreatif dan ciri-ciri
aerodinamik agar dapat mempunyai kelajuan yang maksimum.
<!—SWT Blogger Site Map START -->
Loading SWT Blogger HTML Sitemap. Please wait....
<!—SWT Blogger Site Map END -->