Monday, August 24, 2015

KENALI MEREKA - DENNIS RITCHIE




Dennis Ritchie dilahirkan pada 9 September 1941. Beliau menjadikan ayahnya sebagai contoh dan panduan untuk berjaya. Ayah beliau, Alistair E.Ritchie telah bekerja di Bell Labs yang merupakan makmal paling terkenal pada tahun 1963. Bell labs merupakan makmal yang menghasilkan bahasa compiler atau dikenali sebagai bahasa susunan computer untuk mesin Multics (Multiplexer Information and Computer Service).

Ritchie merupakan saintis komputer yang telah memperkenalkan dan meluaskan pengaruh bahasa susun atur dan system C. Beliau telah merekacipta susun atur C dan membangunkannya bersama Ken Thompson. Bukan itu sahaja, beliau tanpa jemu membangunkan teori sistem operasi dan telah melaksanakan Unix. Beliau suka bersaing dalam mengecapi kejayaan. Ini dapat dibuktikan apabila beliau tidak pernah berputus asa dalam mencipta bahasa yang paling terkenal di dunia komputer iaitu bahasa C yang menyaingi bahasa Inggeris dunia.

Beliau seorang yang berdedikasi dan berfikiran jauh. Beliau merupakan ketua Lucent Technology System Software. Segala pembangunan sistem telah dilakukan seperti penghasilan sistem Windows daripada sistem Unix dan pengaturcaraan C. Beliau juga berusaha keras untuk membangunkan Unix dan bahasa susun atur C di dalam penghasilan peralatan-peralatan komputer, perisian komputer, sistem rangkaian dan simulasi industri.

Sumbangan yang diberikan pada UTeM ialah dalam mata pelajaran di Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Para pelajar di fakulti ini didedahkan kepada UNIX yang merupakan salah satu sistem pengoperasian komputer. UNIX diperlukan dalam sistem rangkaian untuk menghubungkan komputer dengan komputer lain. Contoh lain yang dapat dilihat adalah sumbangan yang diberikan seperti penggunaan bahasa Altran, B, BCPL, C, dan Multics. Melalui bahasa susun atur ini, pelajar dapat menghasilkan program-program baru. Selalunya Unix diperlukan untuk membangunkan sesuatu program. Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunikasi adalah sebuah fakulti yang menawarkan



jurusan-jurusan dalam bidang komputer. Ia dapat menigkatkan pengetahuan pelajar dalam mencipta program-program baru.

Kerjaya yang berkaitan dengan bidang ini di masa sekarang ialah juruteknik rangkaian. Ini kerana bahasa C dan UNIX yang beliau perkenalkan banyak membantu kita dalam mencipta dan mengubah sesebuah sistem yang lebih efektif dan sistematik. Antara contoh bidang pekerjaan yang dapat diceburi ialah di syarikat Intel dan di kilang-kilang.
<!—SWT Blogger Site Map START -->
Loading SWT Blogger HTML Sitemap. Please wait....
<!—SWT Blogger Site Map END -->