Monday, August 24, 2015

KENALI MEREKA - FAWWAZ T.ULABY




Prof.Fawwaz T.Ulaby dilahirkan di Damascus, Syiria dan membesar di Lebanon. Beliau melanjutkan pelajaran di Universiti Amerika, Beirut dan berjaya memperoleh ijazah dalam bidang fizik pada tahun 1964. Beliau kemudiannya mendapat Ph.D dalam kejuruteraan Elektrik daripada Universiti Texas di Austin pada tahun 1968. Beliau memulakan kerjayanya sebagai seorang profesor di Universiti Kansas. Selepas itu beliau berhijrah ke Universiti Michigan di Ann Arbor pada pertengahan 1980 sehingga sekarang. Beliau juga telah juga dilantik sebagai penolong penyelidikan.
 
Fawwaz terkenal dalam pembangunan mikro-elektrik untuk litar dan antenna bagi perangsang THz dan system komunikasi. Teknologi THz memudahkan teknologi dalam pelbagai jenis aplikasi perangsang industri. Fawwaz telah banyak menyumbangkan ilmu pengetahuan kepada masyarakat sebagai seorang professor yang berdedikasi. Kemuncak kejayaannya, beliau telah berjaya merekabentuk radar spectrometer yang mana membenarkan kumpulannya mengembangkan konfigurasi rekabentuk untuk aplikasi spesifik radar. Pengkalan data yang pelbagai daripada program ini membenarkan para saintis mengesahkan keterterapan dan ramalan mereka terhadap model matematik.

Bidang kejuruteraan elekrik menyediakan banyak peluang pekerjaan kepada masyarakat. Antaranya ialah kerjaya sebagai jurutera elektrik. Selain itu, bidang ini turut menyediakan kerjaya sebagai professor dan pensyarah di fakulti-fakulti kejuruteraan seperti di fakulti kejuruteraan elekrik. Selain daripada itu juga, kerjaya sebagai guru amat diperlukan bagi mendidik pelajar- pelajar menjadi insan yang berguna pada masa hadapan. Ada juga sesetengah masyarakat yang suka bekerja sendiri dengan menjadi usahawan dengan menjual komponen-komponen elektrik.
<!—SWT Blogger Site Map START -->
Loading SWT Blogger HTML Sitemap. Please wait....
<!—SWT Blogger Site Map END -->