Monday, August 24, 2015

KENALI MEREKA - JACK S. KILBY


Jack S. Kilby beliau adalah pencipta microchip pertama di dunia. Kilby dilahirkan pada 8 November 1923 di Jefferson City, Missouri, USA dan meninggal pada 20 June 2005 pada umur 1 tahun di Dallas, Texas, USA. Beliau adalah warganegara United States dan pernah dianugerahkan



Nobel Prize dalam bidang Physics IEEE Medal of Honor.



Dilantik sebagai Jurutera di Texas Instrument, beliau telah berjaya mencipta microchip dengan mengalirkan elektrik melalui gabungan 2 bahan semikonduktor yang telah mengevolusikan bidang elektronik. Berdasarkan penemuan ini, beliau telah mencipta kalkulator mudah alih pertama.


Kilby menunjukkan minat dalam bidang elektronik sejak kecil lagi. Minatnya menjadi inspirasi kepada kejayaannya dalam bidang elektronik. Ayahnya yang juga adalah seorang pencipta. Beliau telah belajar mencipta sejak kecil lagi. Bapanya sangat menyokong dan sentiasa memberi galakan yang mantap serta membantu beliau dalam menyiapkan sesuatu ciptaan baru sejak beliau kecil. Dengan galakan yang diberikan oleh bapanya, Kilby membesar menjadi seorang pencipta yang berjaya menghasilkan penemuan yang sangat bermakna kepada dari dulu dunia hingga sekarang.

Sebagai tokoh yang telah mengevolusi bidang elektronik, Kilby telah mencipta bahagian baru dalam bidang elektronik iaitu mikroeletronik. Mikroelektronik mengajar bagaimana litar litar kompleks boleh dimudahkan dalam sebuah wafer silicon yang kecil. Melalui penemuan beliau juga, pengunaan silicon dalam bidang elektronik juga berkembang. Sebagai contoh, pengunaan Silikon sebagai Solar Cells yang boleh menjana elektrik. Selain itu, cip mikro juga bererti memberi otak kepada sesuatu litar. Ini bermakna kita boleh memprogramkan sesuatu litar untuk berfungsi seperti mana yang kita mahu. Contoh terdekat ialah dalam penggunaan lampu isyarat.


          Kilby telah menunjukkan bahawa minat adalah elemen yang penting dalam kejayaan. Beliau juga telah memberi peluang kepada jurutera zaman ini untuk mempelopori bidang mikroelektronik yang masih boleh dikembangkan. Selain itu mikroelektronik juga dapat membantu mahasiswa menghasilkan litar-litar ringkas yang menggunakan mikrocip di dalamnya. Secara tidak langsung dapat mengembangkan minda mahasiswa supaya lebih berminat untuk mendalami bidang elektronik.
Kilby telah mencipta profesion baru iaitu jurutera mikroelektronik. Sebagai jurutera dalam bidang ini, mereka bertanggungjawab untuk mencipta litar baru yang mampu berfungsi mengikut arahan yang telah diprogramkan ke dalam suatu mikrocip untuk dimuatkan dalam sesuatu mesin. Antara syarikat yang amat terkenal dalam bidang ini adalah Intel dan Advanced Mircro Devices (AMD). Selain itu, bidang ini juga turut menawarkan kerjaya dalam bidang membaiki peralatan komputer yang sebahagian besarnya melibatkan mikrocip. Pada masa kini bidang automotif juga ada menggunakan mikrochip untuk mempertingkatkan kualiti kereta seperti dalam penggunakan alat Global Posotioning System(GPS), televisyen di dalam kereta dan juga sistem penggera keselamatan yang mampu dikesan oleh syarikat pengawal untuk mengelakkan kecurian kereta.



<!—SWT Blogger Site Map START -->
Loading SWT Blogger HTML Sitemap. Please wait....
<!—SWT Blogger Site Map END -->